Tsja, wat moeten we hier nou van vinden. Bij de Motobot van Yamaha – waarbij een robot een R1 leerde rijden – en de Honda Riding Assist – waarmee je motor je stapvoets kan volgen tot in je garagebox – is er nu ook een systeem van Duitse makelij waarmee je motorfiets autonoom kan opereren. Toch is dat absoluut niet het einddoel van deze gemodificeerde R1200GS, als we BMW moeten geloven dan. In de bijgaande tekst van onderstaande video, waarin het systeem wordt gepresenteerd, lezen we namelijk dat het doel zeer simpel gezegd: ‘het veiliger maken van motorrijden’, is.
Overbodig
En dat is toch een zalvend statement bij zo’n verregaand concept. Want motorrijden zonder iets te hoeven doen staat ongelooflijk haaks op de essentie van motorrijden, toch? Nee het systeem is ontwikkeld om andere dynamische systemen verder te kunnen ontwikkelen. Dat is ergens redelijk logisch want voor zulke precieze systemen is het erg prettig om zoveel mogelijk randfactoren die een menselijke rijder onontkoombaar met zich meebrengt uit te sluiten. Het is dus – vooralsnog – absoluut niet zo dat het autonome systeem daadwerkelijk een voorbode is voor wat we kunnen verwachten van motorrijden over een x aantal jaren. Gewerkt wordt er aan de ontwikkeling van een systeem dat als he tware over de schouder van de rijder meekijkt en – wanneer het nodig is – bij een noodstop zou kunnen ingrijpen mocht de rijder een fout maken of te laat handelen. Zulke systemen zijn in de autowereld al langer
Bijna zelfstandig
De R1200GS is vrijwel helemaal onafhankelijk van de mens. Gas, koppeling, versnellingen, remmen en stuur kan het systeem volledig op eigen initiatief aansturen om de weg voor hem – inclusief eventuele obstakels – succesvol te berijden. En zo kan het dus dat je op een willekeurig testparcourtje in Duitsland zomaar een GS met ene gangetje van vijftig voorbij ziet rijden. Het enige dat ‘de mens’ nog moet doen is hem starten en voltanken.
Bron: BMW Motorrad