In het verleden gebeurde het regelmatig dat een fabrikant het homologatiemodel voor het (WK) Superbike en (EK) Superstock op de markt bracht. Lichter dan licht, sneller dan snel, mooier dan mooi en vaak helaas ook duurder dan duur. Het was een tijdje stil op het gebied van ‘straatlegale homologatiemodellen’. Tot vandaag! Want zie hier de HP4, BMW’s lichtste viercilinder Superbike ooit.
Aan de basis van deze HP4 staat de S1000RR. Met een maximaal vermogen van 193 pk bij 13.000 toeren per minuut en een gewicht van 199 kilo hoeven we eigenlijk niets meer te zeggen… O ja, goed om te weten is dat dit gewicht gemeten is inclusief (!) een verbeterd Race ABS met IDM-afstelling, Dynamic Traction Control met slick-optie, het Dynamic Damping Control systeem en met een 90 procent volle tank. Het drooggewicht is zelfs slechts 169 kilogram.
De ingenieurs hebben het daarnaast voor elkaar gekregen om het koppel tussen 6.000 en 9.750 toeren flink te laten toenemen. Maar dat is lang niet alles. Neem nu de gesmede zevenspaaks velgen. Ze zien er niet alleen fantastisch uit, ze maken de motor ook nog eens 2,4 kilo lichter. Uiteraard mag een quickshifter niet ontbreken en dat geldt ook voor het launch control. Voor we het vergeten, het titanium uitlaatsysteem is ook nieuw en natuurlijk een stuk lichter dan standaard.
De nieuwe HP4 is de eerste viercilinder in de HP-familie. Eerder maakten we al kennis met de HP2 Enduro, HP2 Megamoto en HP2 Sport, allemaal gebaseerd op de boxer-modellen. Om de exclusiviteit te benadrukken wordt elke HP4 genummerd. De prijs is helaas nog niet bekend… Wel staat vast dat je ook een Competition Package kunt bestellen dat het verschil tussen Marco Melandri´s Superbike en jouw straatfiets nog kleiner maakt. Binnenkort hopelijk meer.