Als je er nog niet zeker van bent dat de toekomst van gemotoriseerd verkeer elektrisch is, neemt BMW mogelijk je laatste twijfel weg. Die investeerde onlangs 200 miljoen euro in wat ze omschrijven als een battery cell competence centre.
De enorme kapitaalinjectie in het centrum, gevestigd in Munchen, ondersteunt de overtuiging van BMW dat elektrisch vervoer de toekomst heeft en hun verlangen tot het ontwikkelen van een nieuwe generatie elektrische aandrijvingen. Meer precies: het centrum stelt BMW in staat nieuwe vormen van batterijcellen, samenstellingen en technieken te ontdekken. Met die kennis kan BMW beter hun wensen verwoorden naar de producenten van batterijen en inspelen op de wereldwijd toenemende vraag.
Het centrum zal BMW ook helpen om een modulaire en geïntegreerde elektrische aandrijving te creëren die de aandrijving, versnelling, batterij en de controler verenigt in een systeem, inplaats van de huidige set-up, bestaande uit diverse losse componenten.
BMW noemt dit de vijfde generatie elektrische aandrijving en verwacht dat deze rond het jaar 2021 gebruikt zal gaan worden in elektrische voertuigen.
Die timing komt overeen met de planningen van andere automotive merken. Die verwachten dat rond die tijd zogenaamde solid-state batterijtechniek de boventoon zal voeren. BMW denkt deze batterijtechniek in 2016 te zullen toepassen.
BMW suggereert dit met de uitspraak dat ‘de vijfde generatie elektrische aandrijving ook gebruik zal maken van sterkere batterijen. Het schaalbare, modulaire ontwerp van die batterijen leidt tot een behoud van de flexibiliteit waarmee voertuigen op verschillende productiestraten van meerdere fabrieken worden geproduceerd’.
De nieuwe, vijfde generatie elektrische aandrijving zal in elk voertuig van BMW moeten passen, zodat de volledige range van passagiersvoertuigen in een keer geëlektrificeerd kan worden. Die wens is vergelijkbaar met het huidige Roadmap E programma van Volkswagen.