BMW heeft een ketting ontwikkeld die naar eigen zeggen net zo weinig onderhoud nodig heeft als een cardan. De M Endurance-ketting wordt eerst als accessoire of fabrieksoptie voor de BMW S1000RR en S1000XR aangeboden. Daarna zijn de andere BMW-modellen aan de beurt.
Op het eerste gezicht is de M Endurance een typisch X-ring-ketting, met een permanente smering tussen de rollen en de pennen. Het geheim volgens BMW is een nieuw coatingmateriaal dat tetrahedrale-amorfe-koolstof (ta-C) heet. Het is een soort industriële diamant dat op de rollers en bussen komt.
Diamond Like Carbon (DLC)-coatings worden al gebruikt voor het verminderen van wrijving van voorvorkpoten of draaiende delen in het motorbok voor extra hardheid en verminderde wrijving. Ta-C is een vorm waarvan BMW zegt dat het ergens tussen DLC-coatings en zuivere diamant presteert. Volgens BMW slijten door ta-C coatings metalen oppervlakken niet af, terwijl ze wel een lage wrijvingscoëfficiënt hebben.
Het resultaat is een ketting die geen onderhoud of reiniging vereist. Het heeft de voordelen die zijn weggelegd voor motorfietsen met een cardanas, maar zonder het toegevoegde gewicht.
De M Endurance-ketting staat op de online motorconfigurator van BMW als een extraatje van €101,64,-.
Hoe zit het met het uitrekken van de ketting?