Motorfietsen met quickshifters, die het mogelijk maken om op en terug te schakelen zonder de koppeling te gebruiken, zijn de afgelopen jaren steeds meer gemeengoed geworden. BMW Shift Assistant Pro is een optionele quickshifter op veel BMW-modellen. Maar ook met een quickshifter moet je de koppeling gebruiken om weg te rijden vanuit stilstand. De nieuwe Automated Shift Assistant van BMW elimineert de noodzaak om de koppeling helemaal te gebruiken en zal een optie zijn op de R-modellen.
Test de BMW R 1300 GS, F 900 R en de S 1000 R op RIDERS Festival
Met de nieuwe Automated Shift Assistant (ASA) introduceert BMW een innovatieve technische oplossing die het rijden vooral makkelijker maakt. Trouw aan het motto ‘Simplify your ride’ wordt de rijervaring verbeterd door automatisering van de koppeling en het schakelproces, zonder dat dit ten koste gaat van de emotioneel belangrijke dynamiek van het schakelen.
ASA heeft een slim functioneel ontwerp waarbij twee elektromechanische actuatoren de koppeling en de zesversnellingsbak automatiseren, wat het belangrijkste verschil is met een conventionele schakelassistent. Er is geen koppelingshendel nodig om de koppeling handmatig te bedienen. Starten, stoppen en manoeuvreren worden allemaal vergemakkelijkt met ASA.
Rijden met ASA wordt aangenamer dankzij snelle, precieze, toerental- en belastingaangepaste versnellingswisselingen. De ‘werkbelasting’ voor de rijder wordt verlaagd, wat het rijplezier zou verhogen. Bovendien creëert ASA een directere verbinding met het boxerblok, omdat de precieze koppelingsbediening het gemakkelijker maakt om de motor te controleren met het gashendel en het versnellingspedaal.
Zelf schakelen ook mogelijk
In de M-modus kun je de versnellingen nog steeds met de voet inschakelen, waardoor je zelf kunt beslissen wanneer je schakelt. In de D-modus komt ASA echt tot zijn recht. Schakelmomenten worden automatisch geselecteerd door de motorregeleenheid, afhankelijk van de rijmodus, motortoeren, gaspedaalpositie en hellingshoek parameters. In zowel de M- als de D-modus profiteer je van soepele en perfect uitgevoerde versnellingswisselingen, wat resulteert in een efficiënte motoracceleratie en een verhoogde rijstabiliteit.
Bij het opschakelen wordt bijvoorbeeld de mogelijke schok die gepaard gaat met een klassieke handmatige versnellingsbak met handmatige koppeling grotendeels geëlimineerd, evenals het risico op helmcontact tussen rijder en duopassagier.
Ook de terugschakelmomenten zijn zo ontworpen dat ze zo soepel mogelijk verlopen, waardoor verstoringen in de balans van het rijwielgedeelte tot een minimum worden beperkt. Specifieke kenmerken van ASA zijn toegewezen aan de verschillende rijmodi om in elke rijsituatie een perfect schakelprofiel te garanderen. De integratie met Actieve Cruise Control en ongeval detectiesystemen zie je de toekomst van het motorrijden tot leven komen.
“Emotioneel belangrijke dynamiek van het schakelen..” 1 april is al geweest, toch?
De ‘werkbelasting’ voor de rijder wordt verlaagd, wat het rijplezier zou verhogen.???????????????
Is deze “Werkbelasting” nu niet één van de vrijheden die je op een motor hebt, zelf bepalen wanneer je schakelt.
Uiteraard is de dynamiek van het schakelen een onderdeel van de motorbeleving,
Bedenk wel dat er motorrijders zijn, zoals ik, met een beperking, aan de linkervoet, wat het vele schakelen op den duur lastig is.
Wanneer deze ontwikkeling ook voor de 1200RT beschikbaar komt ruil ik mijn huidige, nieuwe RT, direct in en wordt mijn werkbelasting sterk vermindert.
Zoals nu de quickshifter een optie is, zal ook de automaat een optie zijn. dus voor de schakelpuristen, je heb altijd de keuze.