De e-scooter van BMW gaat in productie genomen worden. De C evolution werd al eerder door de Duitsers aan het publiek getoond, maar nu gaat ie dus werkelijk op straat te zien zijn. De e-scooter is gelijk goed neergezet, getuige de prestaties. De vloeistofgekoelde elektromotor kan een piekvermogen leveren van 35 kW (47 pk), maar bij normaal gebruik ben je aan het spelen met 11 kW (15 pk). De acceleratie naar de 100 km/u wordt afgerond in 6,2 seconden en de maxi-scooter kent een begrensde topsnelheid van 120 km/u.
In de praktijk is gebleken dat je met een volle accu (8 kWh) een afstand van honderd kilometer kan afleggen. Die gegevens in het achterhoofd houdende is het niet moeilijk te bedenken dat deze BMW vooral ingezet moet gaan worden als vervoersmiddel voor korte woon-werk ritjes. Opladen duurt zo’n vier uur op het ‘gewone’ elektriciteitsnet. Dat kan dus mooi op kantoor gebeuren.
Leuk snufje op de C evolution is de opvangmogelijkheid van remenergie. Bij het sluiten van de ‘gaskraan’ en remmen, vloeit ‘verloren’ energie terug naar de elektriciteitsbron, de accu. Het systeem werkt nauw samen met de vier verschillende modi die je vindt op de BMW. De keuze bestaat uit road, eco pro, sail en dynamic. Om alles zo veilig mogelijk te houden op de elektrische broer van de C 600 Sport en C 650 GT hebben ze ‘m voorzien van traction control en ABS. De C evolution komt in light white non-metallic en electric green naar Nederland toe. Echter wanneer en voor hoeveel euro is nog niet bekend.