BMW brengt de nieuwe S 1000 XR uit. De verbeterde versie van zijn Adventure Sport Bike heeft meer motorvermogen, verbeterde ergonomie en verfijningen van het design.
De nieuwe S XR behoudt de viercilinder-lijnmotor van de S 1000 RR. Ten opzichte van het uitgaande model krijgt hij daarentegen wel een beetje pit erbij: zijn vermogen stijgt namelijk van 165 naar 170 pk, bij 11.000 tpm. Hiervoor is de geometrie van de inlaatkanalen en het motormanagement aangepast. Het maximumkoppel bedraagt nog steeds 114 Nm.
2024 BMW M 1000 XR: toermotor met 200 pk
Op het gebied van ergonomie is het zadel van de S XR compleet herzien. De zithoogte is met 10 mm toegenomen tot 850 mm en er is meer ruimte voor de berijder, doordat de bruikbare lengte en breedte van het zadel is vergroot. Het design van de nieuwe BMW S 1000 XR is verder op diverse punten verfijnd. Zo heeft het achterste gedeelte nieuwe zijpanelen en zijn de luchtinlaten geïnspireerd door de motorsport. Verder is het ‘snavel’-achtige voorspatbord voortaan in kleur van de motorfiets gespoten. Dat was eerst altijd zwart.
De standaarduitrusting van de nieuwe motorfiets is ook uitgebreid. Zo heeft het standaardmodel nu adaptieve bochtverlichting, dagrijverlichting, Keyless Ride, een 12 Ah accu en een USB-oplaadmogelijkheid.
De vernieuwde S 1000 XR heeft verder drie nieuwe kleuropties: Black Storm metallic, Gravity Blue metallic, Lightwhite/ M Motorsport. In Nederland is de BMW S 1000 XR nu beschikbaar vanaf 23.700 euro.