vrijdag 22 november 2024

BMW gebruikt kwantumcomputers om onderzoek te versnellen

Als je een bekende tech-gigant bent zoals de BMW Group, betekent vooroplopen dat je vanuit meer dan één invalshoek voordeel zoekt. In dit geval is het voordeel een partnerschap dat BMW toegang geeft tot ’s werelds best presterende kwantumcomputer. In gewone taal betekent dit dat BMW vindt dat ‘harder, sneller, sterker’ geschikt zal zijn voor onderzoek naar duurzame mobiliteit.

BMW introduceert Smartglasses: Head-Up Display (HUD) voor motorrijders

Wat is het verschil tussen gewone computers en kwantumcomputers?

Kwantumcomputers zijn een totaal andere orde dan de computer die op je bureau staat. In plaats van de traditionele binaire (01) taal van gewone/supercomputers (die werken met de keuze van 0 of 1), kunnen kwantumcomputers zowel 0 als 1 tegelijkertijd gebruiken. Bits worden qubits” en zo wordt informatie verwerkt – gekwantificeerd – met zoveel kracht dat zelfs een supercomputer in het stof bijt.

The Frontier supercomputer heeft de meeste rekenkracht ter wereld, maar legt het af tegen een kwantumcomputer.

Ter referentie, de Frontier is momenteel ’s werelds krachtigste supercomputer en kan concurreren met wat NASA vandaag de dag gebruikt. Toen de Frontier werd vergeleken met de nieuwe kwantumcomputer van Google (beide kregen de opdracht om een reeks sommen te verwerken), gaf de computer van Google het antwoord in een paar seconden. Later werd vastgesteld dat de Frontier meer dan 47 jaar nodig zou hebben gehad om dezelfde taak uit te voeren.

BMW wil dat ongelooflijke niveau van kwantificeren gebruiken om ‘duurzaam mobiliteitsonderzoek te versnellen’ en zijn daarom een partnerschap aangegaan met Airbus (en hun duurzame, technische knowhow in de luchtvaart) en Quantinuum (en hun H2-kwantumprocessor, ‘de krachtigste kwantumcomputer ooit gebouwd’) om dit te realiseren.

De H2-kwantumprocessor van Quantinuum, die momenteel ’s werelds best presterende kwantumcomputer aandrijft.

Waar doet BMW onderzoek naar met Airbus en Quantinuum?

Volgens het recent gepubliceerde persbericht is het belangrijkste waar iedereen enthousiast over is het verbeteren van ‘oxygen-reduced reaction’ (ORR), ofwel zuurstofgereduceerde reactie. ORR is wat er gebeurt wanneer een brandstofcel energie produceert. Momenteel is de overtuiging dat de ORR van vandaag ‘relatief traag is en een grote hoeveelheid platina vereist’. Met andere woorden: BMW denkt dat ‘alternatieve materialen… de prestaties kunnen verbeteren en de productiekosten verlagen’, vooral als kwantumcomputers worden gebruikt om het probleem op te lossen.

Als deze doorbraak van toepassing zou zijn op elektrische aandrijflijnen, zouden elektrische voertuigen goedkoper en efficiënter worden; gewicht/bereik- en snelheidsspecificaties zouden onze huidige modellen overstijgen. En in een ideale wereld zouden massaproductiemodellen veel toegankelijker zijn dan wat er vandaag de dag beschikbaar is.

Win, win, win

Even ter herinnering, de BMW Group is het moederbedrijf van zowel BMW als BMW Motorrad. Hoewel dit nieuwe onderzoek waarschijnlijk alle verbonden partijen zal beïnvloeden, verwachten we niet dat we binnenkort iets verbazingwekkends in de BMW-motorfietsen zullen zien. Tenminste niet als het gaat om elektrische brandstofcellen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

1 Reactie

  1. Ik dacht werkelijk dat quantum technologie nog in de ontwikkelfase was, niet dus. Dan krijgen we binnenkort van BMW supermodellen op alternatieve brandstoffen, niet alleen accufietsen, kernenergie misschien???

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen