Eerder toonden we al beelden van de assemblagelijn in de fabriek, maar nu is de BMW C evolution is nu officieel in productie gegaan. De elektrische maxi-scooter is BMW’s eerste stap in elektronische mobiliteit.
De ontwikkeling duurde drieeneenhalf jaar en op een oppervlak van achthonderd vierkante meter is een compleet nieuwe montagelijn neergezet, inclusief ‘high voltage’personeel met speciale scholing in elektrotechniek.
BMW gebruikt een Lithium-Ion-geheugenmodule die gelijk is aan de module in de BMW i3 elektronische auto. Drie van deze modules worden met twaalf accucellen in een gegoten aluminium behuizing geplaatst. Alle werkzaamheden die aan het elektronische hart geschieden, vinden plaats op een speciale band, maar door de modulaire opbouw van de C evolution kan de rest van de montage net zo geschieden als alle andere motoren en scooters van BMW, dus op de geijkte plekken waar bijvoorbeeld de vloeistoffen (rem- en koelvloeistof in dit geval) worden toegevoegd aan de motorblokken, de spuiterij en de zadelmontage, komt ook de C evolution langs. Dat scheelt tijd en ruimte.
En nu rollen dus de eerste exemplaren van de band en begin mei zijn wij de eersten die ermee gaan rijden. Razend benieuwd!
[justified_image_grid ids=19758,19759,19760,19761,19762,19763]