Het gaat de goede kant op met de cijfers van de motorimporteurs in Nederland. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn er maar liefst 4.328 nieuwe motoren op kenteken gezet. Dat blijkt bijna 400 stuks meer te zijn dan dezelfde periode in 2013, een verschil van 9,8 procent. Zoals te verwachten, leidt BMW nog altijd de dans. De Duitse fabrikant heeft dat vooral te danken aan haar 1200-serie. Zo is de R1200GS (en Adventure) ook in 2014 de verkooptopper met maar liefst 361 stuks. Ook de nieuwe R1200RT valt in de smaak, gezien de 194 registraties. In totaliteit kwam BMW hierdoor uit op 850 ‘verkochte’* nieuwe motoren. Yamaha doet goede zaken dankzij de MT-09, die 136 keer over de toonbank ging (moet vast een zware klus zijn). De tweede plaats die zij innemen op de ranglijst is goed voor 608 motoren en dus is er nog wel een behoorlijk gat te bemerken richting koploper BMW. Suzuki is het verrassende derde merk in de lijst. Lang moesten zij toezien hoe hun verkoop van nieuwe motoren zakten, maar de juiste weg is weer ingeslagen. De V-Strom1000 doet het goed (115 stuks) en is op dit moment veruit de meest populaire Suzuki. Honda staat vierde en ziet vooral haar NC700 en 750 X goed werk afleveren. In totaal werden er 100 X’en verkocht door de Honda-dealers. Eenzelfde cijfers behaalde Kawasaki met de Z-modellen. Zowel de 800 (113 keer) als 1000 (105 keer) verkochten net iets meer dan 100 ‘units’ en dat is knap te noemen. Vorig jaar werden deze modellen namelijk veel minder goed verkocht.
Aantal registraties per merk
BMW – 850
Yamaha – 608
Suzuki – 488
Honda – 432
Kawasaki – 412
Harley-Davidson – 403
KTM – 293
Triumph – 246
Ducati – 158
Piaggio – 90
Husqvarna – 61
Kymco – 39
Aprilia – 29
Husaberg – 26
Zero – 22
MV Agusta – 21
Beta – 18
Moto Guzzi – 17
Sym – 16
* De lijst met statistieken van de RDC geeft het aantal registraties weer. We kunnen hierdoor niet spreken over verkoop, maar de motoren in deze lijst zijn wel op kenteken gezet.