Opnieuw grijpt BMW het Concorso d’Eleganza Villa d’Este aan om een concept te presenteren.
In de tuinen en de steegjes rond een van de charmantste hotels ter wereld, Ville d’Este in Cernobbio, kon je afgelopen week genieten van klassiekers en concepts. In deze haast idyllische plek op de westelijke oever van het Como meer onthulde BMW een concept, die zo rationeel en realistisch lijkt dat ie over niet al te lange tijd op de weg komt. Edgar Heinrich, hoofd van de designafdeling, laat weten dat de tijd dat het opvallender, groter en slimmer moet, achter ons ligt. De aandacht gaat nu uit naar zinvolheid en balans.
De 9Cento ziet er niet eens zo futuristisch uit. Integendeel: het concept lijkt heel realistisch en te bouwen. BMW ziet de 9Cento als een sporttour, een felle motor met dito acceleratie en een gematigd sportieve zithouding. Rijplezier en vloeiende stuureigenschappen zijn de kernwaarden van de 9Cento.
Natuurlijk zijn er opvallende innovatie aan boord van de 9Cento, het is en blijft wel een concept. De voorpartij bijvoorbeeld combineert kuip, tank en zijpanelen in een enkele structuur die de aerodynamica verbeterd en de bescherming tegen de rijwind vergroot. Het zadel stimuleert rijplezier voor de berijder, maar kan binnen seconden worden verlengd tot een tweepersoonszadel.
Aan een kofferset is ook gedacht. Die klik en klem je niet vast aan een subframe, maar worden aan de motor bevestigd met behulp van elektromagneten.
Het frame bestaat uit een mix van aluminium en carbon, dat het gewicht van de motor drastisch verlaagd. De 9Cento heeft een smal silhouet, dat uitdaagt tot stevig sturen. Ondanks dat de motor vooral een sporttour is, zijn de veerwegen van de voorvork toch lang. Dat maakt comfortabele en lange ritten mogelijk. De verlichting rondom is volldifg LED. De koplamp heeft het typische BMW profiel, het achterlicht toont twee gespiegelde C’s. Over het blok zijn geen specs vrijgegeven, maar het lijkt een tweecilinder uit de F-serie.
De 9Cento kent twee uitvoering: Sport en Tour