Zongshen-Piaggio, een joint venture, kondigde een nieuw model van 900 cc aan en gepatenteerde ontwerpen voor een V-twin motor met de merknaam Gilera op de carterdeksels. Wat is er aan de hand?
Altijd goed om een glorieuze naam terug te zien. Maar de motorfiets met dezelfde V-twin was eigenlijk al te zien op de stand van Zongshen-Piaggio tijdens CIMAMotor (China International Motorcycle Trade Exhibition). Dat is een zeer belangrijke Chinese motorbeurs. De motorfiets stond vlak naast de Zongshen Cyclone RA9 concept (hierboven), die was voorzien van een vergelijkbaar blok, maar met het Cyclone-logo op het carter.
Lewis Hamiltons MV Agusta F4 is te koop
Blok eerder gezien…
Er ontstaat enige argwaan, want het is niet moeilijk om de nieuwe eenheid te herkennen: het is duidelijk dat de basis de V-twin is die voor het eerst verscheen in 2007 op de Aprilia Shiver. Aanvankelijk met een cilinderinhoud van 750 cc, later verhoogd tot 896 cc en vervolgens tot 1197 cc voor de verschillende Shiver-modellen, voor de Dorsoduro en de verschillende edities van de Caponord.
In China groeit de belangstelling voor motorfietsen met een steeds grotere cilinderinhoud. Omdat de kosten er lager zijn, is het verleidelijk een motorfiets- en blok in China te produceren. Het is zeer waarschijnlijk dat het blok ook gebruikt wordt voor modellen die voor de binnenlandse markt zijn bestemd. Zongshen-Piaggio heeft al aangekondigd dat zijn nieuwe motorfiets 900 cc zal hebben. Dat is dezelfde cilinderinhoud als de laatste Aprilia V2 die nog in productie was (die was 896 cc). Ook het buizenframe en de aluminium platen van de Cyclone lijken identiek te zijn aan die van de Shiver en de Dorsoduro.
De gedachte dat het merk Gilera voor de nieuwe motorfiets wordt gebruikt, is dus zeer reëel. Ook al ligt Gilera al weer enige tijd in de mottenballen, het merk heeft wereldwijd oneindig veel meer aantrekkingskracht dan het merk Zongshen.