vrijdag 22 november 2024

Blaast Moto Guzzi de Stornello Scrambler nieuw leven in?

Moto Guzzi heeft inmiddels een indrukwekkende selectie modellen in haar assortiment. Van relaxte roadsters zoals de V7, tot avontuurlijke ontdekkingsreizigers zoals de V85 TT en zelfs sport-touring modellen zoals de V100 Mandello. Maar één model ontbreekt nog in de Guzzi-catalogus: een scrambler, een ruimte die eerder werd ingenomen door de niet meer leverbare V7 Stornello.

Dit zou binnenkort kunnen veranderen, want Moto Guzzi heeft onlangs in de USA een handelsmerk aangevraagd voor de naam Stornello. Volgens het patent op de website van het United States Patent and Trademark Office (USPTO) heeft Guzzi dit patent aangevraagd op 22 augustus 2023.

2016 Moto Guzzi V7 Stornello

Hoewel fabrikanten vaak merknamen aanvragen maar ze uiteindelijk niet gebruiken, zijn er veel strengere bepalingen bij het USPTO. Dit betekent dat zodra een patent of handelsmerk is aangevraagd, bedrijven veel meer druk voelen om ze te gebruiken, anders lopen ze het risico om de rechten op het handelsmerk volledig te verliezen. Dus, wat betekent dit voor motorrijders?

1961 Stornello 125 Scrambler America

Nou, het is zeer waarschijnlijk dat Moto Guzzi daadwerkelijk werkt aan een nieuw model met de naam Stornello. Hoewel er in 2016 al een Stornello-variant van de V7 roadster was, gaat het model eigenlijk terug tot 1961, met de Stornello 125 Scrambler America. Deze motorfiets was een vriendelijke machine met een pittige 125cc-eencilinder; compleet tegenovergesteld van de qua inhoud zware, dwarsgeplaatste V-twin die we vinden in de V7.

Extra retro-uitstraling

En juist vanwege deze veelzijdige geschiedenis is het voorstel van een nieuwe Stornello nog spannender. Toegegeven, het lanceren van een nieuwe V7 Stornello is misschien voor de hand liggend, en zou zeker Guzzi-fans prikkelen die op zoek zijn naar een stoere en retro-geïnspireerde roadster. Maar Moto Guzzi zou ook heel goed een andere richting kunnen inslaan. De V85 TT heeft bewezen dat het een zeer capabele avontuurlijke motor is, en wat extra retro-uitstraling en het toevoegen van het Stornello-logo lijkt zeker geen slecht idee.

Hoewel die ideeën allemaal gaaf zijn, is het misschien nog wel cooler om naar het grotere plaatje te kijken. Moto Guzzi leeft niet in een vacuüm. Het is eigendom van Piaggio, dat ook Aprilia bezit, naast nog vele andere Italiaanse merken. Aprilia heeft onlangs de RS 457 onthuld, een machine die klaar staat om het segment van sportieve motorfietsen met een kleine cilinderinhoud op te schudden.

2024 Aprilia RS457

Parallel-twin platforms zoals de 457 zullen ongetwijfeld leiden tot talloze nieuwe modellen. Dus wat als de Stornello eigenlijk een pittige retro-geïnspireerde scrambler is, gebouwd op het nieuwe 457-platform? Net zoals de eerste Stornello uit 1961, is een Stornello 457 ook voor beginnende motorrijders aantrekkelijk. Bovendien zijn veel grote fabrikanten bezig met modellen met minder cc’s ten gunste van meer bruikbare en handelbare modellen. Kijk maar naar Triumph, met zijn Speed en Scrambler 400.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen