vrijdag 22 november 2024

Bimota’s eerste crossmotor: de nieuwe Bimota BX450

Bimota’s nieuwe BX450 is een revolutionaire motorfiets. Decennialang heeft Bimota exclusieve en ultra-geraffineerde straatmotoren gemaakt, maar de BX450 is het allereerste enduro-model van het designhuis. Het is geen crossover ADV-motorfiets, maar een echte wedstrijdmachine, die bedoeld is om mee te doen aan grote enduro en ISDE-evenementen.

Kawasaki vroeg Bimota de KX450 aan te passen tot een lichtere, meer competitieve motorfiets. Het technische team van Bimota werkte met het basis Kawasaki KX450-platform, beginnend met het massieve aluminium twin-spar frame met klassieke onderste dubbele wieg. Dit is een zeer solide structuur die een krachtige 449cc-vloeistofgekoelde DOHC vierklepper (96 x 62,1mm, 12,5:1 compressie) herbergt. In de nieuwe Bimota BX450 heeft deze unit een elektrische starter, een meer geavanceerde ECU met specifieke mappings en een tractioncontrol programma en is uitgebreid met een Arrow uitlaat systeem.

Bimota Tesi H2 & KB4: eerste vragen na de test

Terwijl Bimota niet veel heeft onthuld over de prestaties van de motor, is het meer open over het chassis en de ophanging. Hier heeft Bimota de originele onderdelen behouden: een volledig verstelbare 49mm Showa voorvork met een offset-as aan de voorkant en Kawasaki’s Uni-Trak monoshock achter gekoppeld aan een aluminium achterbrug. Voor en achter bieden elk 305 mm veerweg. Nissin zorgt voor de remmen, een enkele schijf voor met een vierzuiger remklauw en een enkele schijf achter. De wielbasis is 1.485,9 mm en de stuurgeometrie is typisch off-road: 27,6 graden balhoofdhoek en 119,4 mm naloop. De spaakwielen zijn voorzien van Metzeler 6 Days M+S banden, 90/100-21 voor en 140/80-18 achter.

Bimota’s uitvoering van de motor heeft het gewicht gereduceerd tot 109,8 kilo. Moeilijker te meten maar meer direct van invloed is het visuele uiterlijk van de motorfiets, met name de aandacht die Bimota heeft besteed aan details en de verfijning van de slanke lijnen van de BX450. Zoals de meeste Bimota’s, zal de productie worden beperkt tot maximaal een paar honderd stuks.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen