vrijdag 22 november 2024

Bimota vierde 50-jarig jubileum

Op 3 juli 2023 vierde Bimota haar vijftigste jubileum. Het avontuur voor Bimota begon eigenlijk al in 1966, toen Valerio Bianchi en Giuseppe Morri en Massimo Tamburini zich richtten op de productie van airconditioners en verwarmingssystemen. In 1973 besloot het trio zich echter volledig toe te leggen op het creëren van tweewielige snelheidsduivels. Sindsdien kent de geschiedenis van Bimota een overvloed aan dromen, kwaliteitsmotoren en hoogwaardige componenten.

[foto boven: 1977; een vrachtwagen vol Bimota SB2’s wordt afgeleverd bij Suzuki-importeur SAIAD Turijn]

50 jaar Bimota

Bimota heeft een indrukwekkende erfenis opgebouwd, variërend van het aanpassen van motorfietsen van gerenommeerde merken zoals MV Agusta (de Special) en Honda (CB750), tot het creëren van unieke in-house ontwerpen zoals de HB1 (Honda Bimota 1), de iconische SB2 (Suzuki Bimota 2) en de absoluut verbluffende BB2 (BMW Bimota 2). Op het gebied van frame, componenten en concept behoort Bimota tot een klasse apart.

1985: Martini en Giuseppe Morri poseren naast de DB1.

Kawasaki deels eigenaar

Een cruciaal moment in de geschiedenis van Bimota was de introductie van de KB1, die de relatie met Kawasaki bepaalde. Binnen enkele jaren na de introductie van dit model werd Kawasaki de allereerste fabrikant die rechtstreeks nieuwe motoren aan Bimota leverde. Deze relatie werd verder versterkt in 2019, toen Bimota een belang van 49,9% in het bedrijf verkocht aan Kawasaki Heavy Industries.

De overname van 49,9% van de aandelen door Kawasaki betekent voor Bimota niet alleen financiële stabiliteit, maar ook de mogelijkheid om zich te concentreren op het optimaliseren van het rijwielgedeelte en de stroomlijn rond de kwaliteitsmotoren van Kawasaki.

Een van de meest recente prestaties van Bimota is het resultaat van de samenwerking met Kawasaki: de BX450 van 2023, een opwindende enduromotor die werd onthuld op de EICMA-beurs van 2022.

Met vijftig jaar passie en innovatie achter de rug, blijft Bimota een toonaangevende speler in de motorindustrie en is het klaar voor een veelbelovende toekomst.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen