“Rare jongens die Romeinen, maar we kunnen er nog altijd van leren”, moeten ze bij de Jaarbeurs in Utrecht hebben gedacht. De moderne equivalent van “Geef het volk brood en spelen” klinkt voor motorrijders plotseling als: “Geef ze motoren, bier en een beetje tieten.” Het kunstje is niet aan slijtage onderhevig: eeuwen na de val van het Romeinse Rijk levert het nog altijd blije mensen op. Iedereen die de Motorbeurs heeft bezocht kan het beamen: het was een opgewekt gebeuren.
Decolleté-magneet
Op zich heeft de beursorganisatie het Romeinse credo naar een nog hoger plan getild. Voor het bier betalen wij bezoekers namelijk zelf. Om binnen te komen trekken we zelfs al de portemonnee. Motorzaken leveren motoren aan en betalen daar eveneens voor. De Jaarbeurs nam wel een gedeelte van de tieten voor zijn rekening. Hulde! Een paar scharminkelige paaldanseressen in minuscule lapjes bikini werden minst zo enthousiast ontvangen als een winnend doelpunt in de 89ste minuut tegen Duitsland.
Honda deed op borsten-gebied ook een stevige duit in het zakje. De in strak rode minijurkjes gehesen gastvrouwen hadden allemaal een decolleté-magneet. Of je wilde of niet, je ogen dwaalden altijd af. Een blik was overigens al voldoende om te zien dat niet alleen de NC-serie dit jaar in omvang groeide. Met de cilinderinhoud van de dames zit het wel goed. Wederom: hulde.
Lekkere flessen
Hoe succesvol de verkoop van kleding en gebruikte motoren verliep is onduidelijk. Veel motoren werden op zondag inclusief bordje ‘Te koop’ weer in de bedrijfsbus geladen. Andere motorzaken moesten dan weer dagelijks met de bedrijfsbus nieuwe voorraden aanvoeren. Toch straalde de prima sfeer ook af op de motorzaken die meer ‘oud ijzer’ moesten terug slepen dan wenselijk. Het enthousiasme van de bezoekers werkte zo aanstekelijk dat handelaren er volgens mij wel vertrouwen in hebben dat het dit jaar goed komt. Geef bezoekers bier, motoren en een beetje tieten en je krijgt vanzelf blije motorverkopers.
Dat begrijpen ze prima in Utrecht, er waren meer terrassen en meer vreet- en drankstalletjes dan ooit. Elk broodje bal kon je wegspoelen met liters Bavaria. Het hoeft niet direct je smaak te zijn, maar een paar flessen werken toch sfeer verhogend. De laatste Romeinen verlieten zo’n tweeduizend jaar geleden Utrecht, maar hun gedachtegoed waart nog altijd in en rondom de Domstad. Motoren, bier en (een beetje) tieten: motorseizoen 2014 is goed geopend.
Meer opinie? Dat vind je hier.