Perla en Linde zijn hun eigen doelgroep. Beiden rijden motor, beiden werken bij Louis in Hamburg, de een als productmanager, de ander als hoofd productontwikkeling. Beide zijn dus in belangrijke mate verantwoordelijk voor wat motorrijders dragen in de Duitstalige landen.
De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn soms kleiner dan je zou verwachten: “We bieden altijd modellen in verschillende kleuren aan, maar we merken dat vrouwelijke klanten vaak de voorkeur geven aan zwart, net als de mannen,” legt Perla uit. En Linde voegt eraan toe: “We hebben twee kampen, het ene geeft de voorkeur aan zwart, het andere houdt meer van kleur. En ja, we hebben ook roze in ons assortiment, maar dat speelt geen grote rol in de verkoopcijfers.”
De situatie is heel anders als het gaat om pasvormen. Omdat vrouwen anders geproportioneerd zijn dan mannen, moeten vrouwenmaten volledig opnieuw worden ontworpen om aan de eisen te voldoen. “Alles wat we verkopen als beschermende kleding is ook als zodanig gecertificeerd,” zegt Perla. Dit betekent veel inspanning voor de fabrikanten, maar ook veiligheid voor de koper.
Sportief tweedelig: Vanucci VSM-3
Een actueel voorbeeld is het leren pak Vanucci VSM-3, gecertificeerd tot het op één na hoogste veiligheidsniveau AA. “Deze hebben we ontwikkeld als aanvulling op het eendelige VSM-2-sportpak. De ervaring leert dat pakken uit één stuk bijna alleen worden gekocht door vrouwen die echt racen. De VSM-3 is toegankelijker en geschikt voor dagelijks gebruik en spreekt daarom een bredere doelgroep aan,” aldus Linde.
De bijpassende laarzen en sporthandschoenen: Vanucci RV-6 Performance Lady, Vanucci Competizione IV.
De markt wordt steeds vrouwelijker
Meer dan een half miljoen motoren in Duitsland staan op naam van een vrouw. De markt is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Bij Louis groeit het aandeel vrouwelijke klanten naar 20 procent.
Vrouwelijke kracht: met het eendelige leren pak Vanucci VSM-2 op het racecircuit
Het productassortiment van de fabrikanten groeit ook navenant. Dit betekent dat Louis in haar bijna 90 filialen beschermende kleding voor dames kan aanbieden van vele gerenommeerde fabrikanten. Van scooter tot racer, van cruiser tot crosser. Het maatspectrum loopt van 32/XXS tot 60, plus lange en korte maten. De situatie is vergelijkbaar voor laarzen, handschoenen en functioneel ondergoed voor vrouwen. “We proberen gewoon zo veel mogelijk opties aan te bieden om onze klanten tevreden te stellen. En uiteindelijk draait het allemaal om plezier hebben,” besluit Perla.
Een heel belangrijk onderwerp bij Louis: functioneel ondergoed speciaal voor vrouwen.
Dat de motormarkt steeds vrouwelijker wordt, blijkt niet in de laatste plaats uit het feit dat in bijna alle filialen ook vrouwen als klantadviseur werken.
In de onlineshop vind je een speciaal gedeelte met tijdschriften voor inspiratie en advies: met veel tips, portretten en informatie uit de motorscene en een video uit de rubriek “Please don’t copy” met stuntprofessional Sarah Lezito.