“In 2020 komt uit de helft van de nieuw verkochte motoren een stekker.” Als Marchel Bulthuis al twijfels heeft over de opmars van elektrische motoren dan laat hij er niets van merken. De importeur van de Amerikaanse Brammo-motoren benadrukt dat de beschikbaarheid van laadpalen, de actieradius van accu’s en de verkoopprijs wel bepalend is voor een onstuitbare opmars.
Voor veel mensen is de geringe actieradius van een elektrische motor nog een onoverkoombaar probleem. Gezien de grote stappen van de afgelopen jaren verwacht Bulthuis dat de gemiddelde actieradius de komende vier jaar verdubbelt. “In 2016 moet je zo maar eens 400 kilometer op een lading kunnen doen. Ik weet dat het hypothetisch is, maar die kant gaan we echt op.” Een grotere actieradius vraagt niet alleen om slimmere accu’s, maar ook om een andere instelling. “Je moet pluggen waar het kan.” Tijdens een rook- of plaspauze moet de motor altijd aan de lader. “Tien minuten laden levert je toch weer acht extra kilometers op.”
Zelfs als de actieradius verdubbelt, de laadtijd korter wordt en dat de prijs een stukje zakt, heb je de typische petrolhead nog niet over de streep getrokken. Daarvoor volstaat een testrit weet Bulthuis. “Elektrische motoren hebben veel stuk gemaakt met hun suffe imago. Maar elektrische motoren zijn door hun dikke koppel echt superleuk om te rijden. Bovendien denken Hollanders altijd aan hun portemonnee.”
Bulthuis heeft nog een tip voor gerenommeerde motorfabrikanten die maar blijven vasthouden aan de verbrandingsmotor: “Veel bestaande producenten van motoren houden zich halsstarrig vast aan uitontwikkelde techniek. Bij elektrische motoren staan we pas aan het begin van de ontwikkeling. We gaan nog grote stappen maken. Volgens mij moet je daar bij zijn.”