Het nieuws dat Benelli een nieuw model voorbereidt waarvoor de naam ‘Tornado’ van stal wordt gehaald, komt van de Engelse website bennets.co.uk. Dit blijkt uit een octrooi voor wat de nieuwe Tornado 402R moet worden, aangedreven door een parallel-twin van 399 cc.
De styling doet denken aan die van de 302R-sportmotor die vorig jaar werd gelanceerd en veel elementen lijken overeen te komen met het 400RR-sportmodel dat onlangs in China werd geïntroduceerd door QJ Motor, een merk dat behoort tot dezelfde Qianjiang Group waaronder ook Benelli valt. Elementen zoals de overlappende koplampen en DRL’s aan beide zijden, de achteruitkijkspiegels en meer in het algemeen de stylinglijnen springen in het oog.
Details van de toekomstige Benelli TRK 702 Adventure
Het motorblok is echter niet dezelfde: die van de Chinese motor is al gebruikt op andere modellen van het bedrijf, terwijl die Benelli nieuw is. De parallel-twin die vorig jaar gepatenteerd werd, lijkt sterk op die van de Kawasaki Ninja 400. We hebben het over een vergelijkbaar vermogen, zo’n 45 pk bij 10.000 tpm. En da’s genoeg om op straat plezier te beleven aan een wendbare en lichte sportmotor.
Het is natuurlijk verbazingwekkend dat een bedrijf twee verschillende projecten heeft ontwikkeld om hetzelfde resultaat te bereiken. Reden daarvoor zou kunnen zijn de strengere emissie-eisen in Europa, waar het merendeel van de Benelli-verkoop zal plaatsvinden.
Natuurlijk zijn er nog geen prijzen bekend, maar kijkend naar de onderdelen kunnen we uitgaan van een prijs die hangt tussen laag en middelhoog: buizenframe, voor slechts één remschijf met een conventionele remklauw in plaats van radiale montage. De enige concessie aan de mode is de enkelzijdige achterbrug. Maar op een motor die allesbehalve extreem is, heb je niet veel meer nodig.