Qianjiang, het moederbedrijf van zowel Benelli als QJMotor, heeft een nieuwe V-twin-motor met grote cilinderinhoud gepatenteerd. Eentje waarin zelfs het minder getrainde oog meteen het blok uit KTM’s 1290 Super Duke R herkent. Zoek de zeven verschillen!
1.301cc?
De projectnaam die we op de patentaanvraag terugvinden is “QJ2V108MYL”. Ontwarren we die lettersoep even, dan is het logisch dat de ‘QJ’ voor de fabrikant in kwestie staat, ‘2V’ Chinees is voor ‘V2′ en de 108 eventueel een knipoog zou kunnen zijn naar de boring van het blok. Toevallig (of net niet) éxact de boring die we ook op het 1.301cc KTM-blok aantreffen. Naar de drie laatste letters hebben we voorlopig ’t raden. Het lijkt misschien allemaal een tikkeltje vergezocht, maar leg de beelden en de info gerust even naast elkaar…
QJMotor lanceert nieuwe 550 sportmotor
Oostenrijks bondgenootschap
Het nieuws is vooral opvallend in de zin dat KTM tot op heden een samenwerking had met het eveneens Chinese CFMoto. Al is de link met QianJiang niet geheel nieuw: de Chinezen racen met KTM’s in het Moto3-kampioenschap (Team Avintia). Al rijden de machines daar onder QJmotor-vlag. Wat er ook van zij, QJ ontwikkelt en levert motoren voor en aan een pak ‘westerse’ merken. Zo klopten onder meer Harley-Davidson en MV Agusta al bij de Chinezen aan voor respectievelijk enkele motoren voor de Aziatische markt (kleine cilinderinhoud) en de productie van de Lucky Explorer 5.5.
Als Qianjiang effectief een versie van de KTM V-twin gaat produceren, dan zou het ons niet verwonderen als Benelli eerst aan de beurt is om er een platform rond te bouwen. Dat zou het merk – gezien z’n racepedigree – allerminst misstaan… To be continued!