vrijdag 18 oktober 2024

Benelli lanceert de nieuwe TRK 702 en TRK 702X in Europa

Benelli heeft bewezen een geduchte speler te zijn op de wereldwijde motorfietsmarkt. Het Italiaanse motorfietsmerk, dat nu eigendom is van het Chinese motorfietsconglomeraat Qianjiang, beschikt over voldoende middelen en wordt beschouwd als een van de grootste en meest gerenommeerde spelers die uit China zijn voortgekomen. Met die gedachte betreedt het merk vol vertrouwen met de TRK 702 en TRK 702X het segment van de middelgrote adventure motoren.

Middelgrote adventure motoren zijn razend populair, mede door het grote succes van modellen als de Yamaha Ténéré 700 en de Aprilia Tuareg 660. Heeft de nieuwe Benelli wat nodig is om de gevestigde concurrenten in dit segment aan te gaan? Nou, om te beginnen beschikt de motor over een nieuwe 698 cc, vloeistofgekoelde tweecilinder. In tegenstelling tot zijn kleinere 500cc-tegenhanger, maakt de TRK 702 (X) gebruik van een standaard 180-graden krukas, waardoor je kunt verwachten dat hij klinkt en presteert als een Kawasaki Versys 650. Ter referentie, de Benelli TRK 702 levert 70 pk vermogen en 67,7 Nm koppel.

Nieuwe Benelli Tornado 402 klaar voor Europa?

Samen met de nieuwe motor is er de bekende frameconfiguratie bestaande uit een stalen trellis-frame, met jet blok dragend onderdeel. Dit vermindert niet alleen het gewicht, maar verhoogt ook de stijfheid, wat resulteert in betere on- en offroad-handling. Het veersysteem bestaat uit een 50mm-usd voorvork met 140 mm veerweg en een achterste schokdemper met instelbare veervoorspanning. De adventure heeft twee 320 mm remschijven aan de voorzijde en een enkele 260 mm remschijf aan de achterzijde.

De TRK 702 en TRK 702X onderscheiden zich van elkaar door hun velgen. De eerste is meer geschikt voor de weg en de laatste is ontworpen voor ruiger terrein dankzij zijn spaakwielen. Beide zijn uitgerust met 19-inch voorwielen en 17-inch achterwielen.

Zowel de Benelli TRK 702 als de TRK 702X zijn voorzien van moderne technologie die vrij gebruikelijk is in deze categorie. Ze zijn uitgerust met een vijf-inch TFT-kleurendisplay compleet met Bluetooth-koppeling. Verwarmde handgrepen en zadels zijn ook beschikbaar als optie die af fabriek kan worden gemonteerd. Zoals gebruikelijk krijgen we LED-verlichting, een hoge ruit en een vernieuwde kuip die vaag lijkt op de styling van de vorige versie van de Ducati Multistrada.

Beide modellen worden eerdaags geïntroduceerd en Motor.NL is er bij.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen