Een paar dagen geleden lieten we je de Benelli SRK600 zien, de naked die in de fabriek in Qianjiang, China – waar alle Benelli’s die wereldwijd worden verkocht, worden gebouwd.
De SRK is zoals je weet een naked met het chassis dat vergelijkbaar is met de TnT600i. Die zagen we afgelopen jaar op de EICMA, maar was niet voor Europa bedoeld. In dat chassis heet Benelli een vier-in-lijn 600-blok weten te lepelen dat goed is voor 85 pk bij 11.500 tpm.
Het Britse BikeSocial – beeld is overigens van Torque Wars – is de eerste die de hand heeft weten te leggen op de foto van een niet eerder gepubliceerde Benelli 600-sportmotor, die wordt afgesloten met de letters RR. De motor is ontwikkeld op het nieuwste 600-platform en vertoont gelijkenissen met de Yamaha R6 en de Kawasaki ZX-6R.
De Benelli heeft als naaste concurrent de Honda CBR650R, ook een vier-in-lijn die iets meer vermogen levert (95 pk) en die in Thailand wordt geproduceerd. De Benelli 600RR heeft een stalen trellisframe en een achterwielophanging met een enkele, zijdelings geplaatste schokdemper, zoals de Kawasaki Ninja 650.
De uitrusting van de Benelli 600RR omvat een TTF-display, keyless start en elektrische bedieningselementen met achtergrondverlichting.
Benelli had al een 600 supersport in de pijplijn, de Quattro, nog voordat het merk in 2005 door QJ werd gekocht. Een schets van de motor toonde het ontwerp van ingenieur Marconi met een voorwielophanging en besturing geïnspireerd op de Bimota Tesi (zie schets hieronder).
Maar daar werd niets mee gedaan en het blok, die ten opzichte van de Japanse concurrentie niet krachtig genoeg bleek, belandde in de BN600 .
Volgens Chinese homologatiegegevens zou de Benelli 600RR voldoen aan de huidige Euro 4. Daarmee zou export naar Europa mogelijk zijn. Als verkoop in Europa ook in de plannen van Benelli’s moederbedrijf QJ voorkomt, zullen we dat snel genoeg merken.