De Benda Napoleon is een radicaal vormgegeven cruiser, die werd onthuld tijdens de Beijing Motorcycle Show.
Groeiende populariteit van cruisers onder Chinese fabrikanten
Er lijkt een groeiende populariteit te zijn voor cruisers onder Chinese fabrikanten. De afgelopen maanden hebben velen van hen nieuwe cruisemodellen gelanceerd, zoals de CFMoto CLC 450, Jonway V400 en de QJ Motor SRV-serie cruisers. Vooral in de Aziatische markt hebben cruisers met een kleinere cilinderinhoud veel voordelen, omdat ze gemakkelijker te besturen zijn voor kortere rijders en wendbaarder zijn in het verkeer.
Opvallende kenmerken en prestaties van de Benda Napoleon
De Benda Napoleon is het nieuwste cruisermodel op de Chinese markt en valt direct op vanwege zijn unieke ontwerp. Als een neo-retro tweewieler heeft de Napoleon een ronde koplamp en gestroomlijnde carrosserie. Opvallend zijn de enorme dual-purpose banden, die een opvallend contrast vormen met het gestroomlijnde uiterlijk van de motorfiets. Met zijn voorvorkhoezen en lage stuur biedt de Napoleon een gebogen rijpositie die typisch is voor een bobber.
QJMotor breidt uit met de SRK 800RR
Wat betreft de prestaties wordt de Benda Napoleon aangedreven door een 488cc-vloeistofgekoelde V-twin met brandstofinjectie. Met een vermogen van 50 pk, vergelijkbaar met de populaire Honda Rebel 500, biedt deze cruiser voldoende kracht. Het totale gewicht van de motorfiets is 190 kilogram, hoewel het niet duidelijk is of dit het drooggewicht of rijklare gewicht is.
Hoewel de prijs nog moet worden aangekondigd, wordt verwacht dat de Benda Napoleon tegen het einde van juni 2023 beschikbaar zal zijn op de Chinese markt. Benda heeft al een dealernetwerk in Europa, waardoor het eenvoudig is om de Napoleon aan te passen aan de A2-rijbewijsregels.
Maar zou zo’n bobber kans van slagen hebben in Europa? Populaire modellen zoals de Rebel 500 en de aankomende Kawasaki Eliminator 450 willen hun dominantie natuurlijk blijven behouden.