maandag 25 november 2024

Belgische zotteklap of verstandige motorrijder?

Zeg het maar: is iemand die met 87 km/u op een elektrische fiets vrachtwagens inhaalt niet helemaal lekker of zit het anders in elkaar?

Het steekt dus anders in elkaar. Eerst terug naar afgelopen week toen er een video opdook van een ‘fietser’ die op de rijksweg van Roeselaarse rustig pedelerend op een haar na de negentig km/u aantikte. Vanzelfsprekend viel de halve wereld over deze dwaze fietser heen. Al die vuilspuiers krijgen het lid op de neus want het blijkt om een motorrijder te gaan. Een verstandige bovendien gezien zijn beschermende kleding.

Stevige verkoopprijs

Geschrokken van alle ronduit giftige reacties op sociale media meldde eigenaar Bruno Naessens zich vrijwillig op het politiebureau met zijn zogenaamde elektrische fiets. Het voertuig heeft inderdaad trappers, maar is wel degelijk een motorfiets. De Gulas Bike is een elektrische motorfiets met trapondersteuning. De Duitse motorfiets produceert 38 pk en 100 Nm koppel. Dat kun je lastig nog Spartamet of speedpedelec noemen. Zeker omdat de top op 115 km/u ligt. Bovendien schrikt iedere fietser zich dood van de verkoopprijs van € 31.500. Sterker nog; daar schrikken ook motorrijders van.

Trappers als gashendel

Waarom deze motorfiets toch trappers heeft? Omdat die fungeren als gashendel. Hou je benen stil en de motorfiets onder je valt ook stil. Blijf je rondmalen, of stoempen zoals een Vlaming zegt, dan kom je – afhankelijk van de gekozen accu – 125 of 200 kilometer ver. Overigens bestempelt de Belgische wet de Gulas als speedpedelec vanwege de trapondersteuning. Was Naessens dan toch in overtreding? Nee, hij registreerde zijn motorfiets in Duitsland.

Ook in Nederland

Van Nederland, meestal toch het overijverige braafste jongetje van de klas, verwacht je niet dat het een Gulas Bike toelaat. Toch staat het voertuig hier volgens de RDW geregistreerd als motor. Wil je dus wat meer aandacht van medeweggebruikers op de snelweg dan weet je wat je te doen staat. Een Gulas kun je hier bestellen.

Ad van de Wiel
Ad van de Wiel
Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen