De gemeenteraad ontwikkelt een tweeledige aanpak voor de veiligheid van motorrijders.
Overal ter wereld dragen motorfietsen in grote mate bij tot de mobiliteit van de massa. Dit is misschien niet zozeer het geval in de VS, maar wel in Azië en Europa, waar motorfietsen een aanzienlijk deel van de motorvoertuigen op de weg uitmaken. Helaas geeft de infrastructuur in de meeste steden nog steeds de voorkeur aan auto’s en voertuigen op vier wielen.
In Barcelona, Spanje, kan dit allemaal veranderen, omdat de stad van plan is haar straten te vernieuwen om voertuigen op twee wielen beter toe te laten. Alleen al in 2022 kwamen 16 mensen om door ongelukken met tweewielers. In plaats van motoren van de straat te weren kiest Barcelona voor een meer inclusieve aanpak door delen van de wegen opnieuw in te richten om ze veiliger te maken voor motorrijders.
Betaald parkeren voor motoren in Parijs. 200.000 parkeerboetes in 3 maanden tijd
Volgens de gemeente Barcelona wordt het probleem op twee manieren aangepakt. De eerste is de manier waarop motorrijders en bestuurders rijden. Het doel hiervan is opleidingsprogramma’s, praktijkvoorbeelden en seminars over veilig rijden aan te bieden aan zowel twee- als vierwielers. Lange tijd zijn automobilisten getraind om op andere auto’s te letten en niet zozeer op motoren en fietsen. Dit programma hoopt daar verandering in te brengen.
Ten tweede wil het stadsbestuur van Barcelona zich ook concentreren op technische innovatie door middel van initiatieven die de invoering mogelijk maken van technologische apparaten die motorrijders bijstaan en ongelukken lokaliseren. Een methode om antwoorden te vinden voor de industrie is het onlangs opgerichte stedelijke mobiliteitslaboratorium. Hiermee kunnen we verwachten dat nieuwe technologie wordt ingezet om motorrijders een voorsprong te geven op gebieden waar veel ongelukken gebeuren en op veranderende weers- en wegomstandigheden.
Barcelona is, net als veel andere steden in Europa, sterk afhankelijk van motorfietsen voor de mobiliteit van haar burgers. In feite is 33 procent van alle geregistreerde motorvoertuigen in de stad van het tweewielige type, en daarom is het belangrijk om veiligere wegen te ontwikkelen voor zo’n belangrijke speler in de mobiliteit van de stad.