Vanaf vrijdag wordt het een stuk lastiger om de Spaanse steden Barcelona en Madrid binnen te rijden op een tweewieler.
Momenteel heeft Madrid al een aantal APR’s (Áreas de Prioridad Residencial). Dat zijn gebieden waar niet-ingezetenen niet mogen rijden. Daarnaast is op wegen de stad in de snelheid beperkt om luchtvervuiling te verminderen.
Tot nu toe waren motoren vrijgesteld van deze beperkingen, maar daarin komt verandering op vrijdag 30 november 2018. Volgens de Spaanse motorfederatie, de AMM (Asociación Mutua Motera), gaat Madrid zijn huidige APR’s uitbreiden naar één grote APR, met de naam Central Madrid. De nieuwe APR bestrijkt praktisch het hele centrum van Madrid en motoren vallen nu ook onder deze nieuwe regelgeving.
Bewoners die in deze zone wonen, mogen hun voertuigen gebruiken, maar mogen alleen in hun eigen buurt parkeren. Niet-inwoners met voertuigen doe voldoen aan de enerfielabels CERO- en ECO, kunnen ook door het gebied rijden. Degenen met een B- of C-energielabel mogen alleen in de zone rijden om te parkeren op een privé- of openbare parkeerplaats.
Voor motorfietsen zijn de volgende Energie-labels gedefinieerd:
- Nul: elektrisch met een bereik van 40 km of meer
- ECO: elektrisch met een bereik van minder dan 40 km
- C: interne verbranding, Euro 3 of Euro 4-regelgeving
- B: interne verbranding, Euro 2-regelgeving
En motoren van vóór 2003 worden volledig verbannen uit het stadscentrum. Nogal een tegenvaller voor de Madrileense motorrijder, want 38,79% van de motoren in Madrid is geregistreerd vóór 1 juli 2003. Die ontvangen dus geen label. Motoren die na deze datum zijn ingeschreven, mogen alleen in het centrum rijden tussen 07.00-22.00 uur. Heb je ip welk gemotoriseerd voertuig geen label, kun je een boete krijgen van 90 euro.
De cijfers in Madrid
Momenteel rijden er slechts 1.625 elektrische motoren en 897 elektrische bromfietsen rond in Madrid, terwijl er 350.164 motoren en 94.113 bromfietsen zijn geregistreerd.
Onder de nieuwe regels zal ook het parkeren van motoren op trottoirs worden beperkt. Voor motoren heeft zo’n 6.500 speciale parkeerplaatsen.
Van de 750.000 mensen die dagelijks voor hun werk naar Madrid reizen, doen zo’n 32.250 hiervan dat op een motor of andere gemotoriseerde tweewieler.
De Federation of European Motorcyclists Association (FEMA – zie video) is van mening dat motoren moeten worden meegenomen in de mobiliteitsketen van de autoriteiten. Om twee redenen: ze staan nooit stil in de file en in het centrum rijden ze niet rond op zoek naar een parkeerplaats.
Bron: Visordown