Projecten die zijn gelekt door een Amerikaanse website suggereren dat het Indiase motorfietsmerk Bajaj CNG (Compressed Natural Gas) bestudeert als alternatief voor fossiele brandstoffen en accu’s.
Het bericht, gepubliceerd op de website Cycle News, benadrukt ontwerpen die een lichte, ééncilinderige motorfiets onthullen. Op het eerste gezicht is er niet veel ongewoons om op te merken, hoewel het geen conventionele benzine-aangedreven motorfiets is.
CNG is een gas dat goed beschikbaar is in India en voornamelijk bestaat uit methaan. Het kan worden gebruikt als de enige energiebron voor een traditionele verbrandingsmotor of, zoals al het geval is, als een range extender voor zogenaamde ‘Dual Fuel’-motoren.
BMW rijdt met synthetische brandstof in WorldSBK
De grote voordelen van CNG zijn dat er weinig verschil is, in technische termen, tussen het verbranden ervan en het verbranden van traditionele fossiele brandstoffen zoals benzine. Dat maakt CNG een levensvatbaar maar vaak over het hoofd gezien alternatief voor brandstoffen zoals benzine of diesel. Het is ook een veel schoner alternatief, waarbij studies suggereren dat het minder onverbrande koolwaterstoffen (UHC), koolmonoxide (CO), stikstofoxiden (NOX), zwaveloxiden (SOx) en roetdeeltjes produceert dan benzine of olie.
In Nederland bouwden handige motorrijders hun motor om voor het gebruik van het goedkopere LPG. Dat is niet hetzelfde als CNG. LPG is een mengsel van gassen dat als restproduct ontstaat bij de olieraffinage. CNG/LNG zijn dan weer aardgasproducten, waar CNG een product is voor personenwagens is LNG dat voor vrachtwagens. Belangrijk om te weten is dat je de producten niet kan inwisselen. Een auto voor LPG kan dus geen CNG tanken of omgekeerd.