donderdag 21 november 2024

Axiis Liion: elektrische supermotard met 134 pk en 133 kg

De Axiis Liion, die volledig in Portugal is gemaakt, heeft als doel de regels en normen voor de markt van elektrische offroad tweewielers te herdefiniëren.

Na drie jaar heeft het Portugese bedrijf AXIIS Engineering Art eindelijk de langverwachte Liion onthuld, een elektrisch aangedreven supermotard die werd ontwikkeld met het ambitieuze doel ‘de beste ter wereld’ in zijn soort te zijn.

Axiis is een start-up die in 2015 in Lissabon werd opgericht met als uiteindelijk doel een echte motorfietsfabrikant te worden, maar die sindsdien bekendheid, financiering en investeerders begint aan te trekken door zich te specialiseren in de CNC-productie van precisieonderdelen voor motorfietsen, waarbij vaak legeringen voor de luchtvaartindustrie worden gebruikt. Daarmee heeft het ook een eigen lijn van fraaie accessoires gecreëerd, waar op de aftermarket veel vraag naar is.

Koenigsegg elektrisch motorblok: 340 pk, 600 Nm, 30 kg

Al deze ervaring is natuurlijk bijzonder nuttig geweest om de Liion het levenslicht te laten zien, een motorfiets die volledig in de fabriek in Loures is geproduceerd en die in staat is om met overtuigende cijfers te pronken: 134 pk, 133 kg (de gewicht/vermogensverhouding is voor een supermotard met verbrandingsmotor onbereikbaar), een topsnelheid die begrensd is tot 200 km/u en, last but not least, een koppel van 720 Nm. Genoeg om zelfs de meest ervaren rijders jaloers te maken…

Zoals je al had kunnen raden, is de Liion een constructie van hoogwaardige materialen. Het frame met dubbele balken is vervaardigd uit één blok 7075-T6 aluminium en bevat de 12 kWh-accubak, die volgens Axiis in de stad een actieradius van 250 km kan halen. Dit frame is gecombineerd met een eenzijdige achterbrug van hetzelfde materiaal, terwijl alle panelen van koolstofvezel zijn gemaakt. De elektromotor daarentegen bevindt zich tussen de twee balken en bedient het achterwiel via een ketting.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen