‘Het had zo mooi kunnen zijn’ gaat absoluut op voor het Britse Arc. Het bedrijf, onder bezielende leiding van oud-denktankfiguur binnen Jaguar Mark Truman, zou een van de meest innovatieve elektrische motorfietsen op de markt brengen. Van die droom is echter weinig over nu het bedrijf faillissement heeft aangevraagd.
Het bedrijf werd bekend met de zogenaamde Vector: een bijzonder exclusief uitgevoerde machine waarover we vorig jaar al eens schreven. Het bedrijf kon er pas aan gaan werken als er voldoende pre-orders zouden volgen. Let wel, een Vector ging over de toonbank voor meer dan een ton. De machine werd van te voren al gelimiteerd op 399 stuks.
Luxer dan luxe
Maar voor dat geld kreeg je dan ook wel echt een extreem luxe totaalpakketje. Om te beginnen werd er gebruik gemaakt van een elektromotor die 129 pk produceert. De topsnelheid werd op 200 km/u geschat. Van nul naar honderd doet hij in 3,2 seconden. Binnen 40 minuten is de accu volledig opgeladen waarna je in staat bent om een maximum van 436 km te rijden. Op de actieradius na geen enorm bijzondere cijfers. Wel opmerkelijk is dat het totaalpakketje slechts 220 kilogram weegt, wat weinig is voor een volledig elektrische motorfiets. Brembo Stylema remklauwen moeten de hele boel stoppen. Adaptieve oplading – bij remmen -, Tractiecontrol en daarbovenop zelfs rijmodi en klimaatmodi (wat dat ook mag betekenen) maakte het elektrische pakket compleet.
Het echte vernuft zit echter niet zozeer intern. Nee, dat vind je in de puntgave naafbesturing als wel het interface. Het dashboard krijg je namelijk in je bijbehorende helm te zien, als heads up display (HUD). Ja dat lees je goed, helm en motorfiets zijn onafscheidelijk. Verder is er op de website ook sprake van een bijbehorende jas dat in samenwerking met het eveneens Britse Knox in ontwikkeling is.
Twee dagen
Dat het allemaal net iets té veel van het goede lijkt te zijn geweest blijkt uit de financiële problemen die het bedrijf nu dus lijkt te hebben. Officieel is het bedrijf begin vorige maand al in ‘administration’ gegaan, zoals dat in het Verenigd Koninkrijk heet. Het zou echter nog tot tien oktober hebben om voldoende geld op te halen om de werkzaamheden verder door te zetten. Of er in de resterende tijd nog een welwillende sponsor gevonden wordt, dat lijkt een flinke uitdaging. Op de website is nog niets te lezen over het nabije einde. Wat dat betreft lijkt het erop dat er nog hoop is bij Arc.