We wisten dat er iets lekkers op komt was met betrekking tot de Aprilia Tuono V4. Er was te veel buzz rond de 65 ° V4 naked. Die zou mogelijk de behandeling krijgen van de RSV4 1100 Factory. Zoiets. Maar Aprilia ging een stap verder. Ze vonden het niet voldoende om de boring van 78mm te vergroten naar 81mm zoals bij de RSV. Nee, de Tuono kreeg dezelfde behandeling als zijn sportieve zuster de RSV4X. Die heeft een ‘monsterwaarde’ van 221 pk op de krukas. Addertje onder het gras: alleen geschikt voor het circuit en niet goedgekeurd voor gebruik op de weg.
Kostbaar koolstofcomposiet
Wat je ziet is allemaal koolstofvezel. Met de Bol d’Or-graphics geïnspireerd op de RSV 1000R-fabrieksracer. Die werd in 2006 ingezet voor klassieke Enduranceraces. Door het gebruik van kostbaar composiet werd een drooggewicht bereikt van 166 kg. Veel details zijn uit massief aluminium gefreesd, zoals de koppelingshendel, remhendelbescherming, motorcarterbescherming, verstelbare voetsteunen, tankdop etc. Ook magnesium werd niet geschuwd, zoals de Marchesini gesmede velgen. Daarop liggen natuurlijk slicks.
GP-techniek
Het blok is verbeterd door het gebruik van een volledige Akrapovič-uitlaat met titaniumcollectoren en koolstofuitlaatpijp. Aan de inlaatzijde is een SprintFilter-element gebruikt met dezelfde configuratie als in de MotoGP. Natuurlijk is de elektronica volledig herzien, met verschillende rij-instellingen die zijn gedefinieerd door de raceafdeling. De mappings zijn allemaal geprogrammeerd op vol vermogen, met motorrem, tractiecontrole en anti-wheelie-levels die speciaal zijn ontworpen voor gebruik op het circuit.
Geïntegreerde GPS-sensor
Uiteraard behoren de quickshifter, de Öhlins Smart EC 2.0 semi-actieve ophanging en het tft-display met geïntegreerde GPS-sensor voor de rondetijden tot de standaarduitrusting. Dit alles en meer kun je bedienen met de knoppen op het stuur. De Brembo-remmen beloven veel door de GP4-MS-billet-remklauwen die werken op een paar stalen T-Drive-schijven en een 19×16 radiale pomp, ook vervaardigd uit massief materiaal.
Eerste van serie tien exemplaren
Elk van de Aprilia Tuono V4 X-modellen (de eerste serie, net als de RSV4, zal uit 10 exemplaren bestaan en worden aangeboden voor een prijs van 34.900 euro. Je kunt deze serie al exclusief online reserveren op de Aprilia-website. Kopers krijgen de mogelijkheid om hun model rechtstreeks bij Aprilia Racing op te halen, compleet met een exclusief bezoek aan de race-afdeling van Noale.