Aprilia maakt een traditie van circuit-only specials voor een veeleisende groep. Kijk maar naar de Tuono X en RSV4 X. De nieuwste versie van die gedachte is een knaller. Zeg maar hallo tegen de Aprilia RSV4 XTrenta.
Er worden slechts 100 exemplaren van deze RSV4 XTrenta gemaakt. En om er een in je garage te zetten moet je 50.000 euro (exclusief BTW) betalen. Voor die exclusiviteit en dat bedrag krijg je echter wel een machtige superbike.
Aprilia claimt 230 pk uit de 1100 cc V4, met een aerodynamischpakket dat eruit ziet alsof het rechtstreeks van de MotoGP racemotor van de Italiaanse firma komt. En waarschijnlijk is dat ook zo.
Chin-Spoiler
Zo is de Aprilia RSV4 XTrenta de eerste superbike met een chin-spoiler (Aprilia heeft al een aantal aerodynamische primeurs op zijn naam staan). Samen met een prominente voorvleugel, strakes aan de zijkant en een achterzijde met vervormende vleugels. Het hele pakket weegt 166 kilo (droog), met de hulp van het carbon bodywork van Pan Compositi.
Het verhoogde motorvermogen is te danken aan een verbeterde compressieverhouding en een titanium/koolstof uitlaat van SC-Project. Andere snelle onderdelen zijn een Sprint-luchtfilter en grotere koelvloeistof- en olieradiatoren van Taleo Tecnoracing. Voor wat extra bling is er een titanium achtertandwiel van PBR, een JetPrime dashboard, en een aantal aluminium onderdelen van Spider. Voetsteunen, hendels, tankdop, enz.
Vering
De vering is nog steeds van Öhlins, maar is gemasseerd door de handen van Andreani. Remmen wordt ook nog steeds gedaan door Brembo, maar met GP4-MS remklauwen gekoppeld aan 330mm-T-drive stalen schijven.
De wielen zijn gesmede magnesium Marchesini M7R GENESI-velgen met Pirelli Superbike slick-banden. Die besparen 4 kg aan roterende en ongeveerde massa, vergeleken met de standaard.
Downforce
De Italianen gaan er prat op dat de nieuw ontworpen voorvleugels de downforce vergroten, terwijl ze minder luchtweerstand geven, vergeleken met het productiemodel.
De nieuwe vleugels op de achterkant en de chin-spoiler (ook bekend als The Spoon) voor de achterband zijn primeurs op de markt voor een productie-superbike. Deze innovaties zorgen voor een aerodynamische ladingstoename van 25%, terwijl de luchtweerstand met 4% afneemt – wat de prestaties van deze vuurspuwer nog verder opvoert.
Handgebouwd
Dit is echter geen mainstream machine. De Aprilia RSV4 XTrenta is met de hand gebouwd door de Aprilia Racing Group in Noale, en herdenkt de 30e verjaardag van Aprilia’s eerste wereldtitel.