Afgelopen weekend vierde Aprilia feest op het circuit van Mugello. Behalve een breed scala aan festiviteiten, presenteerde het Italiaanse merk er ook een wel heel exclusieve Aprilia RSV4 1100 ter ere van het tienjarig bestaan van de V4-superbike van Aprilia. Tien jaar RSV4 en tien stuks van deze RSV4 X.
Behalve dat het merk uit Noale onder de noemer Aprilia All Stars zo’n beetje elke rijder met banden met het merk uit de kast trok, haalden ze ook de racemachines van onder meer Max Biaggi, Loris Capirossi, Loris Regianni, Valentino Rossi, Manuel Poggiali en Noriyuki Haga tevoorschijn. Huidig MotoGP-rijders Andrea Iannone en Bradley Smith (Aleix Espargaro was er dan weer niet, die had een serieus stukje mountainbiken in zijn agenda staan…) waren ook van de partij. Al die beroemde – en beruchte – koppies in de paddock van Muggello daargelaten, waren veel ogen toch op een wel erg rijkbelegde tweewielige boterham gericht. Deze RSV4 X is zo mogelijk de ultieme circuitmotorfiets – niet alleen omdat er geen kenteken opzit.
Aprilia heeft er middels haar Factory Works-programma inmiddels wel kaas van gegeten speciale, extra sportieve versies van haar RSV4-modellen te maken, maar deze X is wel de overtreffende trap der overtreffende trappen. In de basis kijk je naar een opgeleukte versie van de nieuwe 1.078cc RSV4 1100 Factory, maar hem enkel als opgeleukt afdoen zou voorbijgaan aan een aantal wel erg bijzondere zaken.
Neutraalvrije versnellingsbak
Behalve dat de RSV X met zijn 65 graden V4 met 225 pk en een drooggewicht van 165 kilogram sowieso al iets bezonders is, verbleekt het bij hetgeen we nooit eerder op een productiemotorfiets zagen. Al moet je je afvragen of een machine waarvan slechts tien stuks voor het publiek beschikbaar worden de noemer ‘productiemotorfiets’ verdient, verandert dat niks aan dat de RSV4 X een wel heel bijzonder stukje techniek heeft; een neutraalvrije versnellingsbak.
Het ANN-systeem (Aprilia No Neutral) noemt het Noalese merk het. Vergelijkbaar met Grand Prix-motoren is de vrijstand verplaatst tot onder de eerste versnelling. Om de motor in neutraal te krijgen, dient de rijder een speciale knop in te drukken. Zodoende kun je in de baan nooit per ongeluk in zijn vrij uitkomen. Het is wellicht wat voorbarig, maar Aprilia heeft hiermee mogelijk een primeur die we in de toekomst bij meer merken terug gaan zien.
Verder krijgt de RSV4 X uiteraard niets dan de beste afmontage mee, met onder meer gesmeden Marchesini-wielen, zwevende Brembo T-pin-remschijven en GP4-MS monoblockremklauwen en het fijnste dat Öhlins te bieden heeft qua vering. Gooi nog een vrachtlading koolstofvezeldelen in de mix, en je hebt een cocktail die smaakt naar meer – meer dan tien stuks, om te beginnen…
Kost wel wat trouwens, want met 39.900 euro – let wel, is de Italiaanse prijs – kost de RSV4 X een serieuze bom duiten en komt hij op eenzelfde prijs – opnieuw, in Italië – uit als de Ducati Panigale V4R. Qua vermogen gaat de RSV4 X net over de Panigale V4R heen, qua gewicht duikt hij er weer net onder. Wat exclusiviteit betreft kan die V4 uit Bologna met flink ruimer bemeten productieaantallen natuurlijk totaal niet tippen aan dit Noalese verjaarscadeautje.
Bizar genoeg is de Ducati Panigale V4R nu alweer gedeclasseerd als meest exclusieve productiesportmotorfiets; het kan verkeren. Mocht je nog veertig rooitjes op je spaarrekening hebben staan dampen, bestellen kan vanaf half april via Aprilia Factory Works, waarbij de motor zelf ophalen bij de fabriek Noale een leuk extraatje is.
Of ja, extraatje? Voor 39.900 euro mag dat ook wel…
Foto’s: Aprilia
[justified_image_grid ids=28175,28176,28177,28178,28179,28180,28181,28182]