Aardig weetje vooraf: Europa’s best verkochte sportmotor in zijn segment is de Aprilia RS 660. Nooit geweten, maar die krijgt een nieuwe Extrema-versie. Een naam die een eerbetoon is aan de sportieve Aprilia 125 Extrema, de tweetakt die tussen 1992 en 1994 werd geproduceerd.
De RS 660 Extrema bevestigt de bekende technische basis, een aluminium frame en een tweecilinder-in-lijnmotor van 100 pk. Dankzij nieuwe standaardcomponenten houdt de naald van de weegschaal stil bij 166 kg droog. Dit resultaat is mede te danken aan het nieuwe, lichtere, gehomologeerde uitlaatsysteem van SC Project, met een carbon demper aan de rechterkant van de motor en niet meer onder de motor.
Met deze drietrapsraket zet Kawasaki de motorwereld volledig op z’n kop
Er wordt een zwart geanodiseerde aluminium dempersteun meegeleverd, waardoor de passagiersvoetsteunen kunnen worden verwijderd, wat tot een verdere gewichtsvermindering leidt. Dan zijn er nog het voorspatbord en de nieuwe belly pan onder de motor, met een nieuw ontwerp, beide van koolstofvezel.
De sportieve ziel van de Extrema wordt ook benadrukt door de cover en één zitplaats. De duozadel wordt meegeleverd. De RS behoudt dus zijn homologatie voor twee zitplaatsen.
De uitgebreide elektronische uitrusting, die al standaard is op de RS 660, omvat instelbare tractiecontrole, ABS voor bochten, motorrem, motormappings, wheelie control. Daarnaast is de RS 660 Extrema ook uitgerust met software waarmee de quick shift versnellingsbak kan worden ingesteld op een omgekeerde configuratie, een ideale oplossing voor circuitrijden.
Ook nieuw is de witte en rode kleurstelling, met zwarte grafische motieven en rode velgen, die duidelijk geïnspireerd is op de sportieve look en die de Extrema herkenbaar maakt tussen anderen RS’en.