Aprilia heeft de RSV4 X ex3ma onthuld, de meest geavanceerde RSV4 die ooit is geproduceerd. Dit is het vierde model van een uniek project dat in 2019 begon met de RSV4 X, gevolgd door de Tuono X, en in 2022 verder ging met de meer geavanceerde RSV4 X Thirty. Deze werkelijk unieke modellen, gemarkeerd met een ‘X’, vertegenwoordigen het toppunt van technologie en prestaties die beschikbaar zijn voor het publiek.
Racetechnologie voor het publiek
Volgens Romano Albesiano, technisch directeur van Aprilia Racing, vertegenwoordigt deze motorfiets de meest extreme evolutie van het programma om geavanceerde technologie rechtstreeks van de raceafdeling aan klanten te leveren. Bij Aprilia Racing is de overdracht van racetechnologie naar het publiek een tastbare realiteit. De ingenieurs hebben iets gecreëerd dat veel verder gaat dan een evolutie van de al uitzonderlijke RSV4.
Baanbrekende aerodynamica
De RSV4 X ex3ma is voorzien van innovaties die normaal gesproken zijn voorbehouden aan een MotoGP-motorfiets. Het is de eerste motorfiets die algemeen te koop is met een compleet grondeffectpakket. De stroomlijn op de flanken van de motorfiets maken gebruik van de luchtdruk tussen de grond en de motor waardoor de grip verhoogd wordt. Het hele pakket, dat bestaat uit de voorvleugel, de ‘spoon’ (ondervleugel onder de achterbrug) en de vleugels op het lagere gedeelte van het voorspatbord. Het pakket heeft vijf keer zoveel downforce als het vorige model in een rechte lijn. In bochten drie keer zoveel.
Geavanceerde elektronica en gewichtsbesparing
Onder de oppervlakte liggen aanzienlijke verbeteringen, te beginnen met de befaamde APX-race-ECU, die uitgebreid is opgewaardeerd om de prestaties en gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Veel componenten, zowel zichtbaar als verborgen, zijn nieuw of geoptimaliseerd om het gewicht te verminderen. Deze motorfiets komt ongetwijfeld het dichtst in de buurt van de rijervaring van een moderne MotoGP-machine.
Iconische Perla Nera-kleurstelling
De speciale Perla Nera-kleurstelling is geïnspireerd op het erfgoed van Aprilia. De glanzend zwarte afwerking en grafische afwerking van de RSV4 X ex3ma is een duidelijk eerbetoon aan een van de iconische motorfietsen in de geschiedenis van de sport, de RS 250, waarop Max Biaggi van 1994 tot 1996 drie opeenvolgende wereldtitels won in de 250cc-klasse.
Ontwikkeld met Max Biaggi
Max Biaggi zelf was betrokken bij de ontwikkeling van het circuit en de laatste afstellingen van de RSV4 X ex3ma: “Deelnemen aan de ontwikkeling van een motorfiets als de RSV4 X ex3ma was als het bijwonen van de testsessies van een echt raceprototype. Het is een beetje als de tests in het voorseizoen, waar het technische grondwerk voor een heel seizoen wordt gelegd. Op dezelfde manier is de toewijding op het circuit onverminderd geweest, met als doel een motorfiets voor te bereiden die zijn gelukkige rijders dezelfde sensaties biedt als een raceprototype.” – Max Biaggi
Indrukwekkende specificaties
De sepcificaties beschrijven een echte racemotor zonder compromissen. De 65° V4-motor, met een cilinderinhoud van 1099 cc, is verfijnd door de motorspecialisten van Aprilia Racing en levert 230 pk bij 13.500 tpm en 131 Nm koppel bij 11.000 tpm. Deze prestaties worden bereikt door specifieke afstemming van de V4, waaronder een hogere compressieverhouding, een zeer doorlaatbaar Sprint Filter-luchtfilter en een SC Project-uitlaatsysteem met titanium spruitstukken en dubbele einddempers.
Geavanceerde elektronica
De ECU die alle actieve elektronische regelsystemen beheert, is de befaamde APX van Aprilia Racing, een exclusief onderdeel en de nieuwste evolutie van het systeem dat wordt gebruikt in de WSBK-wereldkampioenschappen die door Biaggi en de RSV4 zijn gewonnen. Deze ECU bevat dezelfde bedieningsstrategieën als de RSV4-racemodellen en omvat een geïntegreerd data-acquisitiesysteem, dat gebruik maakt van specifieke sensoren die essentieel zijn voor het fijn afstellen van de voertuigdynamiek.
Hoogwaardige componenten
Het aluminium twin-spar frame, al lang een symbool van Aprilia’s meesterschap in het vervaardigen van wendbare en precieze frames en ophanging, wordt versterkt door mechanische Ohlins-vering met een aangepaste setup, inclusief een geavanceerde drukvork.
Het Brembo-remsysteem omvat een 19×16 radiale pomp aan de voorzijde, GP4 MS monobloc remklauwen met Z04 racingremblokken en 330 mm T Drive-remschijven, terwijl de achterremschijf is uitgerust met een remklauw met nikkelcoating.
Exclusiviteit en prijs
Elk van de 30 Aprilia RSV4 X ex3ma-motorfietsen, geprijsd op 80.000 euro in Europa, zal vanaf september exclusief online te reserveren zijn op FACTORYWORKS.APRILIA.COM. Gelukkige kopers krijgen de unieke kans om hun motorfiets op te halen bij Aprilia Racing in Noale, met een exclusief bezoek aan de raceafdeling. Naast hun gelimiteerde en genummerde RSV4 ontvangen ze een Yashi-laptop, een gepersonaliseerde motorhoes, een speciaal tapijt en een race-standaard.