Bij Piaggio zijn er momenteel veel ontwikkelingen gaande op het gebied van motorfietsmodellen voor verschillende merken binnen de groep. Naast de ontwikkeling van een nieuwe Moto Guzzi Stelvio op basis van de V100 Mandello, breidt Aprilia binnenkort ook zijn sportieve line-up uit.
Eind 2020 lanceerde de fabrikant uit Noale de langverwachte RS 660, die later werd gebruikt voor de roadster Tuono 660 en de adventure bike Tuareg 660. Aprilia kondigde destijds aan dat dit slechts het begin was en dat ze zich binnen drie jaar wilden positioneren in het 350-400cc-segment.
Sindsdien zijn er verschillende ontwikkelingen geweest. Zo werd de GPR250R geïntroduceerd, specifiek bedoeld voor de Aziatische markten, en heeft de joint venture Zongshen-Piaggio een nieuwe 250cc-twin gepatenteerd. Gedurende lange tijd was er echter weinig nieuws over het mysterieuze platform.
Aprilia RSV4 Factory en Tuono V4 Factory Speed White
RS in Stelvio-video
Aan het begin van dit jaar dook er een foto op van een sportieve motorfiets in camouflagekleuren, waardoor de geruchten weer werden aangewakkerd. In een video van de toekomstige Guzzi Stelvio was ook een RS te zien, waarvan beweerd wordt dat het de RS 440 is.
Bij nader onderzoek blijkt echter dat deze motorfiets, met zijn enkele voorremschijf, achterbrug en andere details, niet de RS 660 is, maar een model met een kleinere cilinderinhoud. Dit komt overeen met de eerder aangekondigde tijdsperiode van 2,5 tot 3 jaar, wat betekent dat de onthulling van deze nieuwe RS 440 van Aprilia binnenkort verwacht kan worden.
Hoewel er nog enige onzekerheid bestaat, zijn er geen documenten die de exacte cilinderinhoud van de motor bevestigen. Er zijn geruchten dat de motor in verschillende versies op de markt kan komen, variërend van 250 tot 440 cc. Als de sportmotor in Europa wordt uitgebracht, is de kans groot dat er gekozen wordt voor een versie met een cilinderinhoud van 440 cc.
Met een vermogen van minder dan 47,6 pk zal deze motorfiets ongetwijfeld in de smaak vallen bij menig A2-rijder.