Innovatie is altijd al het sleutelwoord geweest van Aprilia – een insteek die allerminst veranderde onder Piaggio-vlag. Hoeveel motorharten het ook op hol doet slaan met z’n bloedgeile V4’s, komt het bedrijf uit Noale niet onder de race richting elektrische motoren uit… Vandaar dat het op EICMA dit prototype van z’n ELECTRICa prestenteerde, met de kleine “a” van Aprilia, inderdaad. Het is Aprilia’s visie op hoe jongeren in de toekomst hun weg moeten vinden naar het motorrijden.
Aprilia RS 660 Extrema, de meest extreme tot nu toe
De Aprilia ELECTRICa is een lichte, elektrisch aangedreven motorfiets, waarvan – naast de opvallende kleurstelling en materiaalkeuze – ook de driedelige koplamp meteen in het oog springt. Uiteraard heeft de ELECTRICa geen koppelingshendel nodig, maar er zit wel een hendel op de linker stuurhelft gemonteerd. Daarmee bedien je de achterrem. Volgens Aprilia moet dat de overstap vanop een (motor)scooter vereenvoudigen, en jongeren meer richting dit soort machines verleiden. De elektromotor ligt mooi centraal in het frame geposteerd en Aprilia heeft voor een ketting gekozen voor de finale transmissie.
Hoe productierijp deze nieuwkomer er ook uit ziet, toch rept Aprilia met geen woord over het vermogen, de actieradius of de laadtijden. Al geven de Italianen wel mee dat de ‘prestaties in de lijn van de stijl van de motor zullen liggen’. Dan hopen wij alvast op een wheeliehongerige productieversie. Wel al bekend is het feit dat de ELECTRICa met een keyless-systeem zal geleverd worden, het dashboard een LCD-schermpje krijgt en een pak elektronica onder het aanlokkelijke kuipwerk terug te vinden zal zijn.