In Nederland is het sinds kort mogelijk om flitspalen in te zetten op wegen met een maximumsnelheid van 30 km per uur. Dit resultaat komt voort uit een pilot die het Parket CVOM de afgelopen zes maanden in Amsterdam heeft uitgevoerd. Deze uitbreiding van het beleid is een directe reactie op de groeiende behoefte aan verkeersveiligheid in stedelijke gebieden.
Steeds meer gemeenten verlagen de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 50 km/u naar 30 km/u. Dit heeft als doel de verkeersveiligheid te verbeteren. Hoe meer bestuurders zich aan deze limiet houden, hoe kleiner de kans op ernstige ongevallen. Echter, handhaving van de snelheid is essentieel, en hiervoor moeten de wegen ook daadwerkelijk zijn ingericht voor een snelheid van 30 km/u.
Amsterdam goes slow: 30 km/u binnen de ring
Pilot in Amsterdam
In 2023 heeft het CROW in samenwerking met het Parket CVOM in Amsterdam een pilot uitgevoerd. Dit resulteerde in de ontwikkeling van de ‘GOW-30’-weg, die specifiek is ingericht voor 30 km/u. Tijdens deze pilot zijn flexflitsers en vaste flitsers ingezet om de effectiviteit van snelheidsmeting op deze wegen te onderzoeken. Sinds 8 december 2023 geldt in Amsterdam op de meeste wegen een maximumsnelheid van 30 km/u.
Landelijke Inzet
De resultaten van de pilot zijn positief. De flitspalen hebben bijgedragen aan een daling van de gemiddelde snelheid en daarmee aan een vermindering van het risico op ongevallen. Dit succes heeft geleid tot de beslissing om in heel Nederland handhaving op GOW30-wegen mogelijk te maken. Bij de selectie van locaties voor flitspalen zal net als voor andere snelheidsmetingen gekeken worden naar de inrichting van de weg, aanwezige risico’s, en aanvullende maatregelen zoals educatie en campagnes.
De inzet van flitspalen is dus niet alleen een kwestie van handhaving, maar een onderdeel van een breder verkeersveiligheidsbeleid. Het doel is om het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden en te zorgen voor een veilige verkeersomgeving voor iedereen.
Bron: Openbaar Ministerie