Amsterdam gaat een nieuw tijdperk in. Vanaf 8 december gaat de maximumsnelheid namelijk op bijna alle wegen binnen de ring van 50 km/u naar 30 km/u.
De gemeente Amsterdam stelt dat erg druk is op de weg en op het fietspad. Om de verkeersveiligheid verder te bevorderen haalt de gemeente dus de snelheid omlaag naar 30 km/u en haalt de volgende cijfers op zijn site aan als verklaring:
- Amsterdam verwacht 20-30 procent minder ongelukken als iedereen langzamer rijdt.
- Bij een maximale snelheid van 30 km/u is de overlevingskans van een voetganger bij een botsing met een auto 95 procent. Dat is 10 procent hoger dan bij 50 km/u.
- Bestuurders hebben meer tijd om informatie te verwerken en te reageren op onverwachte situaties. Bij 30km/u is de remweg korter en het blikveld breder.
- Halvering van lawaai door verkeer.
De maximumsnelheid geldt voor álle voertuigen op de rijbaan. (Elektrische) fietsers op een fietsstrook moeten zich dus ook aan de snelheid houden. De politie controleert op voertuigen die te hard rijden, dus ook fatbikes. Hier vindt je trouwens een kaart met de wegen die naar 30 km/u gaan.
Doorstroming in Amsterdam
Doorstroming van al het verkeer blijft daarentegen volgens de gemeente belangrijk in Amsterdam. We voegen daarom zo min mogelijk kenmerken toe die de doorstroming van de auto teveel in de weg zitten. Daarom komen er zo weinig mogelijk hoge drempels of voorrang voor verkeer vanaf een erftoegangsweg van rechts bij.
Amsterdam komt met ‘lawaaiflitspaal’ om herrie door motoren tegen te gaan
Bij het invoeren van de nieuwe snelheid hoort ook het opnieuw afstellen van de stoplichten, voor een betere doorstroming. Bussen, trams en taxi’s mogen wel 50 km/u blijven rijden op vrijliggende trambanen. In Brussel is sinds 2021 de maximumsnelheid al omlaag en in zowel Franse als Duitse steden werd dit beleid ook recentelijk ingevoerd. Wat de nieuwe maximumsnelheid doet voor de reistijd in Amsterdam weten we pas nadat het hier is ingevoerd. Dat gaan we in de gaten houden.