Amerongen gaat op slot voor motorrijders, kopten verschillende media vorige week. Dat nieuws was te voorbarig. Wel is het zo dat de grote hoeveelheid motorrijders in het oude dorp van Amerongen blijkbaar om maatregelen vraagt. Na een door 24 van de 29 gemeenteraadsleden van Utrechtse Heuvelrug aangenomen motie met die opdracht ging de gemeente gisteren in gesprek met MAG en KNMV.
Tekst: Hugo Pinksterboer | MAG
Het oude dorp van Amerongen ligt aan het oostelijke uiteinde van de populaire Lekdijk. Motorrijders die dat deel van de dijk in hun route opnemen en boven de rivier willen blijven, komen er dus allemaal doorheen. In de smalle straatjes kan die kwantiteit voor overlast zorgen, beamen ook MAG en KNMV. Een totale afsluiting van het oude dorp, waarbij alle motorrijders gedwongen worden om dit deel van de Lekdijk via de pont ten zuiden van Amerongen te benaderen of te verlaten, is echter onacceptabel.
Inschrijvingen tweedehandsmotoren in België stort na verplichte APK volledig in
Motorrijders maken nu gebruik van drie wegen door het dorp. MAG en KNMV hebben voorgesteld om de Kersweg, kortste van die drie wegen, voor motorrijders open te houden. De aan de westzijde onder het oude dorp lopende Kersweg is nu een fietsstraat waar auto’s met gedeeltelijk eenrichtingsverkeer te gast zijn. Deze weg zou voor motorrijders en fietsers tweerichtingsverkeer moeten worden. Ter compensatie komt er dan een inrijverbod voor auto’s, vanzelfsprekend met een uitzondering voor aanwonenden.
Motorrijders vanuit of in oostelijke en zuidelijke richting kunnen er in deze situatie voor kiezen om de pont te pakken. Het aantal motorrijders dat door het dorp rijdt wordt zo gereduceerd. De wethouder legt het voorstel van MAG en KNMV voor aan de gemeenteraad. MAG-beleidsmedewerker Vera de Bruijn: “Mocht de gemeenteraad ons voorstel niet accepteren en Amerongen in de weekenden definitief voor motorrijders op slot willen doen, dan laten we het er natuurlijk niet bij zitten. De route via de pont kan voor een deel van de motorrijders een optie zijn, maar is dat voor een minstens even groot deel absoluut niet.”
Een eerdere actie van KNMV en Politie waarbij op de Lekdijk tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede op een mooie zondag ongeveer 150 motoren op geluid werden gecontroleerd door de politie wees uit dat er slechts 1 ( EEN ! ) niet aan de wettelijke geluidsnorm voldeed. De twee aanwezige burgemeesters waren verbaasd, dat resultaat hadden zij niet verwacht. De burgemeester van Utrechtse Heuvelrug (Amerongen ) stelde ter plaatse dat dus meer dan de helft wel aan de geluidsnorm voldoet. Feitelijk had hij gelijk maar voor de beeldvorming een volledig valse voorstelling van de werkelijkheid. Er zijn bij beide gemeenten geen meet gegevens over geluidsproductie, gemeten aan de gevels van aanwonenden. De gemeente Wijk bij Duurstede steunt vooralsnog de gemeente Heuvelrug nog niet in de gewenste afsluiting van de Lekdijk voor motoren.
De MAG en KNMV doen heel goed werk door met de betrokken bestuurders in gesprek te gaan en een oplossing te zoeken. Niets doen is geen optie meer: dan gaan de motorrijders het langzaam aan overal verliezen. Kijk naar de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen en bij Lopik. Het is niet de individuele motorrijder met een veel te luide uitlaat of race-gedrag die de grootste overlast geeft, het is simpelweg de hoeveelheid motoren die op de dijken en door de zeer smalle straatjes van het dorpje rijdt op een mooie weekenddag: dat geeft de meeste overlast (na te lezen op de website van de WMA). Ik ben geen steunbetuiger van de WMA, integendeel. Ik ben wel een realist die meer en meer afsluitingen op de goedbedoelende motorrijders ziet afkomen. Het voorstel van de MAG en de KNMV in de kwestie Amerongen is voor mij heel acceptabel als je richting Amerongse berg wil rijden, de pont nemen bij Amerongen nemen is een uitstekend idee als je de dijk wil blijven volgen (maar dan wel aan de zuidzijde). En wat motorrijders betreft met een onnodig luide uitlaat of race-gedrag: wordt volwassen en stop met dat asociale gedrag: het is koren op de molen van de actievoerders en je benadeeld je motorrijdende medemens!
Ik heb er weinig vertrouwen in. Ondanks alles bewijzen en statistieken wordt er alleen maar geluisterd naar schreeuwers en drammers die puur op emotie en valse informatie moord en brand schreeuwen. Ik ben er zo moe van dat ik gewoon blijf rijden waar ik wil en wanneer ik wil, verboden of niet. Ik respecteer uiteraard de verkeersregels, rij rustig in bebouwde gebieden, probeer zo weinig mogelijk geluid te maken maar afsluitingen alleen voor motoren negeer ik volkomen.