Bigger is altijd beter volgens een goed Amerikaans gezegde. Dat motto heeft Indian ook gehanteerd bij de doorontwikkeling van hun Thunder Stroke V-twin. De gloednieuwe Thunder Stroke 116 die het merk presenteert is namelijk één grote Amerikaanse spier.
Langzaamaan komt er steeds meer nieuws naar buiten over de modellen die we volgend jaar mogen gaan verwelkomen op onze wegen. Zo presenteerde Indian vandaag al flink wat nieuws over de vernieuwingen die de ‘heavy’ line-up zal gaan ondergaan komend jaar. Het belangrijkste feit dat we in dat bericht lezen is dat het Thunder Stroke motorblok vernieuwd wordt. Die V-Twin die in de Roadmaster-, Chieftain-, Chief- en Springfield-modellen wordt gebruikt groeit flink.
116
Van 111 kubieke inch wordt namelijk 116 gemaakt wat neerkomt op een cilinderinhoud van 1.901 cc. Dat maakt van het blok ook direct de grootste luchtgekoelde V-Twin die het bedrijf ooit heeft geproduceerd. Of ja, hij was er eigenlijk al. Als upgrade dan van het 111-blok. Nu komt hij echter af-fabriek al in het frame van je zware tour Indian te hangen. Het blok wordt geïntroduceerd in de Springfield Dark Horse, Chieftain, Chieftain Dark Horse, Chieftain Limited, Chieftain Elite, Roadmaster én Roadmaster Dark Horse.
Een hele rits! Dat motorblok heeft overigens de bekende slimme technieken die de 111 ook al had. Voornaamste trucje is dat de achterste cilinder – die dus onder het zadel uitkomt – automatisch uitgeschakeld kan worden als de motor te warm wordt en stil staat, voor een verkeerslicht bijvoorbeeld. Precieze specificaties van het blok hebben we nog niet ontvangen. Het enige dat we tot nu toe kunnen melden is dat de 116 liefst 168 Nm koppel zou genereren. De 111 levert ‘maar’ 151 Nm koppel bij 3.000 tpm.
Infotainment
Naast dat blok wordt ook het infotainment-gebeuren vernieuwd. Ride Command wordt geïntroduceerd, Indians kijk op connectiviteit voor je smartphone. Het zeven inch scherm blijft onveranderd maar heeft een quadcore processor meegekregen om de bediening te vergemakkelijken en laadtijden te minimaliseren. Nieuw is weer- en verkeersinformatie en voorspellende bestemmingsplanning wat zou werken ‘zoals Google dat doet’.
Wat dat precies betekent is ons nog niet helemaal duidelijk geworden uit het persbericht. Van onze smartphone weten we dat Google zo nu en dan een pushbericht stuurt om aan te geven dat er vertraging is op onze vaste route. Ook krijgen we zo nu en dan een melding om naar huis te rijden, steeds rond hetzelfde tijdstip dat we dat normaal zouden doen. Een slimme voorspelling van het systeem dus. Wellicht dat we zulke meldingen ook op de Indians kunnen verwachten.
Foto: Indian Motorcycles