Hij was misschien wel bezig aan zijn beste winter ooit, en zeker zijn beste MXGP-winter. Tot het tijdens een training in Spanje misging voor Jeffrey Herlings. Een breuk in zijn rechtervoet zet ineens een groot vraagteken achter de naam van Herlings, terwijl er tot nu toe alleen uitroeptekens te vinden waren. Pas later wordt duidelijk of hij er tijdens de openings-GP in Argentinië bij is, maar dat maakt een interview met hem niet minder interessant.
Trainen in de MXGP… Het heeft een groot risico. We zien het nu bij jou en zagen het eerder ook bij bijvoorbeeld Glenn Coldenhoff. Is het niet zoeken naar een onmogelijke balans?
‘Als het moet gebeuren, dan gebeurt het. Zo simpel is het en zo sta ik er ook nu in. Natuurlijk heb je meer risico als je tien uur per week rijdt in plaats van vijf uur, maar het hoeft niet altijd aan jezelf te liggen. Soms komt het door een andere rijder of door de motor. Maar je hebt gelijk, hoe meer je rijdt, hoe meer je het uitdaagt. Als je op de bank ligt, is het risico inderdaad een stukske kleiner.’
En langzaam trainen lijkt mij weinig zin hebben…
‘Precies.’
Wat gebeurt er als jij, als super-supertalent, een tijdje niets doet?
‘Verschillende dingen. Ik kom bijvoorbeeld snel in gewicht aan als ik niet train. Na het seizoen heb ik dat zes weken niet gedaan, dat is inderdaad extreem lang. Toen ben ik bijna vijftien kilo aangekomen. Gelukkig rij ik heel graag en voel ik mij eigenlijk niet goed wanneer ik dat niet kan doen. Verder verlies je door niet te rijden snel het gevoel. Na die pauze van zes weken duurde het zeker vier weken voor ik weer terug op het niveau zat.’
MOTO73 04/2019
Wil je het hele interview met Jeffrey Herlings lezen? Je vindt het artikel in MOTO73 04/2019! Hij geeft onder andere antwoorden op de vragen wie komend jaar zijn grote concurrenten zijn en wie vroeger als zijn rolmodel diende. Koop het nummer hier online in de webshop. De editie is ook tot en met 27 februari verkrijgbaar in de winkel.
Foto: KTM
Tekst: Marien Cahuzak