Alrendo is de naam van alweer een jonge Chinese fabrikant die zijn fortuin probeert te vinden in de steeds meer opgeblazen markt van de elektrische motorfietsen, maar de eerste proeve, de TS Bravo genaamd, is zeker een van de interessantste voorstellen.
Het is een 100% elektrische naked bike met voldoende aantrekkelijke en originele lijnen (hoewel we enige gelijkenis met Ducati’s Diavel ontwaren) en die een schijnbaar nogal ontspannen rijpositie oplegt, en ook beslist interessante ‘cijfers’ brengt.
De vloeistofgekoelde wisselstroommotor van 17 kg wordt door de fabrikant afgeleverd met een nominaal vermogen van 14,95 pk (11 kW) en een maximumkoppel van 54 Nm, waarden die hem gelijkwaardig maken aan een motorfiets met een conventionele 125cc-motorfiets. Dus ook aantrekkelijk voor houders van een rijbewijs A1. Met deze eenheid kan volgens de fabrikant in ongeveer 8 seconden van 0 tot 100 km/u worden geaccelereerd en een topsnelheid van 135 km/u worden bereikt.
Het accupakket heeft een maximale capaciteit van 17,4 kWh en is binnen vier uur volledig opgeladen. Alrendo beweert een actieradius te kunnen halen van 438 km in de stad bij een gemiddelde snelheid van 50 km/u, 278 km stad/snelweg bij 80 km/u en 160 km op de snelweg bij een gemiddelde snelheid van 120 km/u. De batterij alleen al weegt 84 kg, wat aanzienlijk bijdraagt tot het niet onaanzienlijke totaalgewicht van 245 kg.
Norton gaat elektrische motorfiets ontwikkelen
Ook het chassis van de TS Bravo lijkt nogal boven het gemiddelde van zijn potentiële rivalen uit te steken. Het remsysteem, ondersteunt door ABS, maakt gebruik van een paar 300mm-schijven aan de voorzijde, gecombineerd met vierzuiger remklauwen, en een enkele 240mm-schijf aan de achterzijde, met een enkele zuiger remklauw. De vering daarentegen bestaat uit een 41 mm instelbare usd vork met 120 mm veerweg en een instelbare monoshock. De wielen zijn 17″ en er passen originele Timsun TS-689-banden op.
De Alrendo TS Bravo zal naar verwachting eind 2022 beschikbaar zijn in Europa en heeft een prijs van 11.200 euro, zonder rekening te houden met de diverse belastingen en subsidies in de verschillende landen. Als je meer wilt weten, kun je meer gedetailleerde informatie vinden op de officiële website van het ambitieuze Chinese merk.