maandag 25 november 2024

Alles over de EBR 1190RS

Alsjeblieft, dit is de definitieve versie van de nieuwe Erik Buell Racing 1190RS. Zo op de foto zijn er nog maar weinig overeenkomsten met de vorige incarnatie van de tweecilinder en dat is maar goed ook. Nieuwe start, nieuw gezicht. En met zo’n bekkie kun je voor de dag komen. Als de nieuwe neus ergens aan doet denken, dan is het nog de Mondial Piega, nog zo’n uniek apparaat.

Kijken we iets beter, dan zien we nog wel een paar zaken die aangehouden zijn, waaronder de kenmerkende remschijf in het voorwiel. Het wiel zelf is dan wel weer nieuw. En dan heb je de cijfers nog niet gehoord… 1190cc, compressie 13.6:1 en 61mm gasklephuizen jagen het vermogen naar een indrukwekkende 175 pk. Inderdaad, zie hier de nieuwe maatstaf!

Genoeg om de 176 kilo (zonder benzine) akelig snel voorwaarts te stuwen. Dit wordt nog iets makkelijker gemaakt door de volledig instelbare Öhlins voor en achter. Nog opvallender is de uitlaat, die met zijn kleine diameter pijpjes nog het meest wegheeft van een tweetaktmotor, geheel tegen de trend van de grote gaten in.
Keerzijde van de carbon medaille is wel de prijs van zomaar 28.000 tot 30.000 euro (nog zonder BPM en andere grappen), maar dan heb je ook een bijzonder exemplaar, er worden er namelijk maar 100 van gemaakt. Maar troost je, er zijn ook plannen voor iets budgetvriendelijkere modellen. Kun je in de tussentijd nog lang naar de poster staren…

Meer op www.erikbuellracing.com

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen