We wisten al dat het blok van de 2021 Ducati Multistrada V4 volledig nieuw werd ontworpen. Het heeft een inhoud van 1158 cc en levert 170 pk bij 10.500 tpm. Het maximale koppel is 125 Nm en wordt bereikt bij 8.750 tpm. Zelfs bij volle belasting moet de Multistrada V4 z’n koppel soepel afgeven en het vermogen progressief opbouwen. Daarom is voor elke versnelling een speciale koppelcurve uitgewerkt om een soepel vermogen in het onderste toerentalbereik, een hoog koppel in het midden en een sportief karakter in het bovenste toerentalbereik te bereiken.
Eerste test 2021 Ducati Multistrada V4 S
De transmissie werd ontworpen met dezelfde aanpak. De eerste versnelling zou ideaal zijn voor het rijden en manoeuvreren met lage snelheden, maar ook voor bergopwaarts rijden en off-road rijden of rijden met volle belasting. De zesde versnelling daarentegen is ontworpen als een soort van overdrive voor lange stukken snelweg.
De Sport- en Touring-rijmodus bieden de volledige prestaties, maar ze verschillen in kenmerken en effecten op andere hulpsystemen. De Urban- en Enduro-modus verminderen het maximale vermogen tot 115 pk.
Radarsysteem
De Ducati Multistrada V4 is de eerste productiemotor die is uitgerust met radartechnologie. Het systeem reconstrueert de omgeving van de motorfiets en is ontworpen om het rijden te vergemakkelijken en de rijder actief te ondersteunen. Het maakt twee basisfuncties mogelijk, namelijk een adaptieve cruisecontrol en dodehoekbewaking.
Dit maakt het mogelijk om de cruisecontrol te activeren, die automatisch de ingestelde snelheid handhaaft terwijl de afstand tot andere weggebruikers wordt bewaakt en de snelheid indien nodig wordt aangepast. De berijder blijft altijd zelf verantwoordelijk en kan te allen tijde ingrijpen.
Blind Spot Detection (BSD) detecteert voertuigen in de dode hoek en gebruikt LED’s in de spiegel om de bestuurder te waarschuwen voor een mogelijk voertuig, bijvoorbeeld bij het wisselen van rijstrook.
Ducati Multistrada 950 voor gemeentepolitie Bologna
Verdere elektronische apparatuur
De IMU bestuurt de functies van het bochten-ABS, Ducati Wheelie Control, tractiecontrole en, op de Multistrada V4 S, bochtenverlichting. Om het starten te vergemakkelijken, vooral op hellingen, werd een Vehicle Hold Control geïnstalleerd.
Het semi-actieve chassis van de V4S wordt ook via de IMU aangestuurd, zodat de hydrauliek van de voorvork en de schokdemper zich in fracties van een seconde optimaal kunnen aanpassen aan de rijomstandigheden. Voor het eerst is hier ook een automatische nivelleringsfunctie geïntegreerd, die herkent wanneer de motorfiets is geladen. Ook past het de instellingen aan afhankelijk van het bijbehorende gewicht. Een bandenspanningscontrolesysteem is optioneel.
Het dashboard is volledig herzien en is meertalig. De V4 krijgt een 5”versie en de V4S een 6,5”. De V4S heeft ook een joystick in het linkerpaneel voor eenvoudige navigatie door het nieuwe menu. Met het Ducati Connect-systeem kunnen mobiele telefoon apps worden gepaired met het display via Bluetooth of WiFi. Je bedient je smartphone dan met een joystick. Zo kun je je muziek kiezen of zelfs de navigatie op het Multistrada-display laten weergeven.
Andere specs van de Ducati Multistrada V4
De Multistrada V4 heeft een aluminium monocoqueframe, een 19” voorwiel, een dubbelzijdige achterbrug en spaakwielen. De wielbasis is 1.567 mm, de veerweg is 170 mm aan de voorzijde en 180 mm aan de achterzijde. De bodemvrijheid is 220 mm en het drooggewicht is 215 kg. Er mag nog meer dan 230 kg worden geladen.
De zithoogte kan in twee stappen worden aangepast en bereikt 840 of 860 mm. Met een lagere zitting kun je de hoogte terugbrengen tot 810mm of met een hogere zitting tot 875mm.
Ducati Multistrada 1260S Grand Tour – Eerste test
Drie versies van de Ducati Multistrada V4
De Multistrada V4 krijgt naast de Sook en S-Sport-versies, die optioneel met spaakwielen kunnen worden uitgerust. In het algemeen heeft Ducati een breed scala aan accessoires samengesteld om de Multistrada aan te passen aan je eigen behoeften.
Elke versie van de Multistrada V4 kan in verschillende uitvoeringen worden besteld. Ook zijn er diverse accessoirepakketten, waardoor er een zeer ruime keuze is.
2021 Ducati Multistrada V4
- kleur: Ducati Red met zwarte wielen
- Ducati V4 Granturismo 1158 cc blok met klepspelinginterval elke 60.000 km
- Aluminium monocoque frame, buisvormig gaasframe en aluminium dubbelzijdige zwenkarm
- Mechanische Marzocchi vering met verstelbare vork met 50 mm diameter stangen en verstelbare monoshock met cantilever opstelling. 170 mm veerweg voor en 180 mm achter
- Pirelli SCORPION™ Trail II, 120/70-19 inch banden voor en 170/60-17- inch banden achter
- Bosch-Brembo 10.3ME ABS-systeem voor het nemen van bochten
- 320 mm voorremschijven, Brembo M4.32 4-zuiger radiaalremklauwen
- Full-led koplamp met DRL-Sys
- Dashboard met 5-inch tft-kleurenscherm met hoge resolutie
- Ducati Multimediasysteem (DMS)
- Traagheidsmeeteenheid (IMU) Bosch
- Prestatiemodus
- Rijmodi
- Ducati Wheelie Control (DWC)
- Ducati Traction Control (DTC) EVO
2021 Ducati Multistrada V4S
- kleuren: Ducati Red met glanzend zwarte wielen met rood embleem, Aviator Grey met glanzende zwarte wielen met rood embleem
- Basisuitrusting is dezelfde als Multistrada V4, met uitzondering van elektronische semi-actieve Marzocchi Ducati Skyhook-ophanging (DSS) Evolution-ophanging met automatische nivelleringsfunctie. 170 mm voor en 180 mm achtervering
- Ook verkrijgbaar met lichtmetalen of spaakwielen
- 330 mm voorremschijven met Brembo Stilema 4-zuiger radiaalremklauwen
- Full-led-koplamp met DRL-systeem en Ducati-curveverlichting (DCL)
- Handsfree starten
- Dashboard met 6,5-inch full colour tft-scherm
- Ducati Connect met smartphone, muziek en navigatie app
- Ducati Quick Shift (DQS) Up&Down
- Adaptieve Cruise Control (ACC)
- Voertuig Hold Control (VHC)
2021 Ducati Multistrada V4 S Sport
- kleuren: Sport Livery met glanzende zwarte wielen en rood embleem
- Basisuitrusting is dezelfde als Multistrada V4S, met uitzondering van Akrapovič gehomologeerde geluiddemper van koolstofvezel en titanium
- spatbord in koolstofvezel