zaterdag 23 november 2024

Aftellen naar de GS Trophy 2020: wie is Jaap van Hofwegen?

In deze dagen voorafgaand aan de BMW GS Trophy 2020 tellen we af naar de start, die op 9 februari plaatsvindt. Vandaag maak je kennis met Jaap van Hofwegen, die wij eerder al omschreven als ‘de weloverwogen tacticus van Team NL‘.

Jaap van Hofwegen
Leeftijd 35
Beroep Sales Director Benelux bij Vesta
Woonplaats Den Bosch

Je rijdt nog helemaal niet zo lang offroad en allroad. Hoe ben je zo snel zo vaardig geworden?

‘Omdat ik voor mijn werk enkele jaren in Zuid-Afrika woonde, kocht ik daar in 2014 een prachtige gele R1200GS Adventure uit 2011. Daarop heb ik mijn eerste offroadervaring opgedaan door een basiscursus offroad rijden te volgen. Nadat ik in 2016 de overstap maakte naar een nieuwe R1200GS Adventure heb ik na een paar maanden een offroadcursus in Amersfoort gevolgd. Let wel, Amersfoort in Zuid-Afrika! Dat was wel onwennig, omdat ik niet graag schade wilde rijden aan mijn zo mooie nieuwe motor. Maar ja, leren kan natuurlijk alleen als je je grenzen opzoekt. Nadat ik dat compromis had gemaakt, heb ik er heerlijk gereden en ik merkte dat ik veel lol beleefde aan het uitvoeren van uitdagende opdrachten op de GS. Eigenlijk precies zoals je dat ook moet doen tijdens de kwalificatie voor de GS Trophy. Later heb ik nog een cursus voor gevorderden gevolgd en bovendien deelgenomen aan de regionale kwalificatie voor de GS Trophy in Zuid-Afrika. Daar werd ik vierde en dus mocht ik meetrainen als reserverijder. Bij terugkomst in Nederland ben ik via BERRT in aanmerking gekomen voor de Gibraltar-rally, die ik in 2018 voor het eerst uitreed. Toen in april de mededeling kwam dat BMW Nederland een kwalificatie zou uitschrijven, kon ik aan niets anders meer denken. Mijn inschrijvingsnummer 1 is daar het bewijs van.’

Na de kwalificatie werd je op Motor.NL omschreven als ‘weloverwogen tacticus’ die zich niet laat opjagen. Mee eens?

‘Voor de kwalificatie heb ik mij zo goed mogelijk proberen voor te bereiden, waarbij mijn aantekeningen uit Zuid-Afrika goed van pas kwamen. Hoewel rijtechniek en motorbeheersing natuurlijk erg belangrijk zijn, denk ik dat je een opdracht ook kunt winnen door de uitvoering van tevoren heel goed te plannen. Als je een voetje aan de grond plant en daardoor de motor niet laat vallen, levert je dat winst op. Tijdens teamopdrachten moet je ook goed kijken naar de kwaliteiten van de individuele rijders. Tijdens de training oefenen en analyseren wij de uitvoering en aanpak van verschillende opdrachten om zo de hoogst mogelijke resultaten te behalen. Al met al ben ik zeker een rustige en tactische rijder die zich niet snel laat opjagen. Al kan dit soms ook best uiterlijke schijn zijn…’

Jaap is vol vertrouwen: ‘Of wij de Trophy gaan winnen? Absoluut!’

Zelf rij je op een R1200GS Adventure. Hoe bevalt de overstap naar de F850GS?

‘Ik heb samen met mijn boxer al veel meegemaakt. Die motor staat voor mij symbool voor prachtige reizen in Afrika en Europa, veel trainingsuren en het begin van fijne vriendschappen. De F850GS staat symbool voor een nieuw avontuur en een uitdagend doel, namelijk het winnen van die beroemde GS Trophy! De 850GS is een veelzijdige en zeer prettige motor. Het heeft niet veel tijd gekost om elkaar te leren kennen en ik heb er vertrouwen in dat we met deze alleskunner leuke opdrachten kunnen vervullen.’

Heel Nederland gaat jullie volgen in Nieuw-Zeeland. Bezorgen jullie Nederland de overwinning?

‘De voorbereiding van de Trophy is een dagelijkse bezigheid. Individueel zitten we veel op de motor en we komen met regelmaat bij elkaar om te rijden, te trainen en te overleggen. De Trophy zal geen makkelijke opdracht worden. De jetlag, slapen in een tent, veel kilometers en competitiedruk zullen onze kwaliteiten op de proef stellen. Maar of wij de Trophy gaan winnen? Absoluut! Wij zijn alle drie goede rijders, met ieder onze kwaliteiten. Als team vertrouwen we elkaar onvoorwaardelijk en kijken we enorm uit naar de gezamenlijke proeven. Het belangrijkste is om van het avontuur te genieten. Zolang wij lol met elkaar kunnen hebben, gaat het rijden vanzelf goed!’

Tijdens een trial-training liet Jaap zien dat het met de motorbeheersing wel snor zit.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen