Op zich is de Africa Twin vergelijken met een BMW R1200GS natuurlijk appels met peren vergelijken. Wat, appels met ananas… de Africa Twin is namelijk toch wel even wat meer offroad-gericht dan de BMW. Maar op de Osaka Motor Show toonde Honda desalniettemin een concept-versie van de overtreffende trap van de Africa Twin; de Africa Twin Adventure Sports.
Het Adventure Sports concept leunt nog meer op de dingen die de originele Africa Twin zo bijzonder maakten. Van de kleurenstelling tot de enorme blokbescherming en zelfs de Adventure Sports-titel op de flanken. Mist eigenlijk alleen nog een HRC-sticker aan de zijkant.
Verder heeft de Adventure Sports Africa Twin ook een compleet andere kont en een ander zadel. Het zadel wordt platter en de kont minder lomp, en ook heeft men een hoge Termignoni-uitlaatdemper gemonteerd. Voor die extra offroader-achtige looks.
MEER AVONTURIERS
Natuurlijk heeft BMW geen monopolie op de Adventure-uitvoering, want ook Aprilia heeft meer offroad-ish looks voor de Caponord (de Rally) en ook Suzuki levert een Adventure-versie van de V-Strom 1000. Momenteel is Eddie op pad om de Ducati Mulitstrada Enduro te testen, die eenzelfde onverhard pad bewandelt als de GS Adventure. En zo nog wat meer!
Het zijn juist dit soort motoren met authentieke ‘ik rijd zo naar Dakar en terug!’-uiterlijk die het uitermate goed doen onder motorrijders, omdat ze zichzelf er avontuurlijk mee voelen en het zou de indruk wekken dat jij een échte motorrijder bent.
Een dergelijke Adventure Sports-versie van de Africa Twin doet het waarschijnlijk heel behoorlijk, en het ziet er alleen al verdraaid goed uit!