Door Advanced drivers assistance systemen (ADAS) worden auto’s worden steeds veiliger, niet alleen voor de bestuurder maar ook voor andere verkeersdeelnemers. Alleen motorrijders worden door alle systemen niet of nauwelijks herkent. Daarin moet verandering komen vindt de KNMV.
Automatische noodremsystemen moeten niet alleen voetgangers en fietsers herkennen, maar ook motorrijders. Het Europees Parlement heeft onlangs ingestemd met dit voorstel. Goed nieuws voor de KNMV die het afgelopen jaar aandacht vroeg voor de veiligheid van motorrijders. De KNMV vreest dat sommige rijondersteunende systemen (ADAS) motorrijders niet goed herkennen.
Het Europees Parlement stemt in met het voorstel dat de KNMV samen met de MAG en de FEMA onlangs indiende. Daarvoor was wel eerst een brandbrief nodig, naar aanleiding van een ongeval. In Noorwegen namelijk werd een motorrijdster vanachter aangereden door een Tesla met ingeschakelde autopilot. De motorrijdster raakte zwaargewond.
KNMV, FEMA en MAG deelden hun zorgen met RDW over het toelaten van (semi-) autonoom rijdende auto’s. Een groot deel van die zorgen werden door RDW ook gedeeld. Die startte een testprogramma met automerken met rijondersteuning, waarin vooral werd gekeken of de sensoren in de auto’s motorrijders herkenden en of de auto’s op de juiste manier reageerden. De onderzoeken concentreerden zich vooral op Adaptive Cruise Control en Advanced Emergency Braking System. Er werd gekeken hoe de systemen reageerden als een motor langzamer reed dan een auto.
Waar het de KNBMV, FEMA en MAG vooral om gaat is dat testen met motoren deel uitmaakt van het testprotocol voor een Europese typegoedkering van auto’s met ADAS. Dat is inmiddels gerealiseerd. Het Europees Parlement wil nu ook dat de weginfrastructuur en vangrails in Europa veiliger worden voor motorrijders. Daarnaast moeten noodremsystemen verplicht worden gemaakt voor auto’s, bussen en vrachtwagens, met als voorwaarde dat ze naast voetgangers en fietsers ook motorrijders herkennen.
eCall vanaf 2019 op motoren
Het Europees Parlement wil ook dat eCall, techniek waarbij waarbij een voertuig bij een botsing automatisch contact opneemt met de 112-alarmcentrale, verplicht wordt voor motoren vanaf 2019.