Octrooibeelden van de volgende generatie KTM Duke 390 voeden speculaties dat de motor wordt voorzien van het op radar gebaseerde adaptive cruisecontrol-systeem van Bosch. Vaak zien we via uitgelekte octrooibeelden een voorproefje van de aankomende innovaties of technologieën die voor toekomstige modellen in aanmerking komen. KTM heeft zeker geen gebrek aan innovatieve ideeën, aangezien het lijkt te werken aan de 390 supermoto met een adaptive cruisecontrol-systeem. Het is een soortgelijke technologie die door Bosch is ontwikkeld en die in de 2021 BMW R1250RT en Ducati Multistrada V4 is terug te vinden. Al in 2018 onthulde KTM experimenten met adaptive cruisecontrol en vorig jaar werd de 1290 Super Adventure met het systeem gesignaleerd.
Patenten 2021 KTM 1290 Super Adventure onthullen nieuwe lijnen
Toegankelijk Bosch-systeem
Adaptive cruisecontrol zal waarschijnlijk op de 2021-versie van de 1290 Super Adventure zitten. Ook al het toegankelijke Bosch-systeem worden gepresenteerd op andere motorfietsen in het assortiment. Het patent geeft de volgende generatie 390 Duke aan, waarbij het blok ongewijzigd blijft, maar brandstoftank, subframe en chassis danig zijn aangepast. Motorrijders met adelaarsogen valt het wielontwerp meteen op: spaakwielen.
Ook voor Husqvarna-modellen
Het octrooi geeft ook aan op welke verschillende manieren de voorste radarsensor in het koplampdesign kan worden geïntegreerd. De uitsparing aan de onderkant van de koplamp in een vergelijkbare vorm als bij de KTM 1290 Super Adventure is een mogelijkheid, maar de bovenop gemonteerde radarsensor zou voor het Duke-assortiment kunnen en het derde ontwerp zou kunnen worden aangepast voor de Husqvarna Svartpilen en Vitpilen en de Norden.
Omdat de overeenkomsten tussen de huidige KTM en Husky-serie groot zijn, zou adaptive cruisecontrol ook in de Zweedse motorfietsen toegepast kunnen worden.