In een nieuw rapport van de European Association of Motorcycle Manufacturers (ACEM), stelt de organisatie dat de Europese motorfietsmarkt in de eerste negen maanden van 2023 in de lift zit. In deze periode zijn er in Europa namelijk 873.985 nieuwe motorfietsen geregistreerd. Dit is een groei van 11,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022, toen er 781.839 nieuwe registraties waren.
Italië is de sterkst groeiende markt voor tweewielers, met een groei van 19,4 procent en in totaal 271.552 nieuwe tweewielers geregistreerd. Spanje volgt op de tweede plaats met 154.019 registraties, wat neerkomt op een stijging van 13,4 procent. Duitsland staat op de derde plaats met een groei van 9,6 procent dankzij 190.490 nieuwe registraties. Frankrijk laat ook een stijging zien van 8,7 procent met 168.118 geregistreerde eenheden. Het Verenigd Koninkrijk gaat daarentegen tegen de trend in met 89.806 registraties. Dat komt neer op een daling van 0,4 procent.
Terwijl motorfietsen genoten van aanzienlijke groei in verkoopcijfers, kan hetzelfde helaas niet gezegd worden voor bromfietsen. Van januari tot september 2023 werden er slechts 155.098 bromfietsen geregistreerd. Dat houdt een daling van 25 procent, ten opzichte van vorig jaar, in. Het rapport van ACEM bevat alleen gegevens uit Frankrijk, Nederland, Duitsland, Italië, België en Spanje. Helaas gaat het rapport niet verder in op de cijfers uit Nederland.
Tweedehandsmarkt motorfietsen in België krijgt serieuze klappen
Volgens de secretaris-generaal van ACEM, Antonio Perlot, is er een voortdurend enthousiasme voor tweewielers, zowel voor recreatie als voor woon-werkverkeer. Hij merkt verder op dat de sterke groei het blijvende langetermijnbelang van consumenten in gemotoriseerde tweewielers benadrukt. De cijfers voor oktober bevestigen ook deze positieve trend, waarbij de verkoopvolumes van bromfietsen gedeeltelijk herstellen.
Het is belangrijk om op te merken dat ACEM’s rapport niet alle merken binnen de tweewielerindustrie beslaat. ACEM-leden zijn onder andere BMW, Ducati, KTM, MV Agusta, Piaggio en Triumph, evenals de Japanse ‘Grote vier’. Nieuwere merken, zoals uit China, komen hier dus niet in terug. Dat zorgt ervoor dat de werkelijke verkoopcijfers waarschijnlijk een stuk hoger liggen.