Yamaha heeft onlangs een nieuwe octrooiaanvraag ingediend die aanzienlijke innovaties onthult in het ontwerp van elektrische crossmotoren. De focus ligt met name op de transmissie om de grip te verbeteren en het koppel te vergroten zodat de e-crosser zich nog meer gedraagt als een ‘normale’ crossmotor.
Aleix Espargaró op nieuwe elektrische crossmotor van Aprilia?
De ervaring met de trial-motor TY-E, waarmee Yamaha soortgelijke uitdagingen is aangegaan om meer direct koppel en betere controle voor de rijders te bieden, lijkt nu ook naar de crossmotor te worden overgebracht. Op basis van deze octrooiaanvraag lijkt Yamaha innovatieve oplossingen te verkennen om extra koppel te leveren wanneer dat nodig is.
Een van de belangrijkste innovaties is de integratie van een torsiedemper in de transmissie. Dit apparaat, bestaande uit twee rotors verbonden door veren, fungeert als een energieopslagsysteem en biedt een korte extra boost aan het achterwiel bij situaties waar een snelle acceleratie gewenst is.
Dit zou een opmerkelijke verandering zijn ten opzichte van de traditionele configuratie met vliegwiel en koppeling die wordt gebruikt op de TY-E. Het doel is om het gevoel in het gashendel te verbeteren en optimale prestaties te leveren zonder overmatige afmetingen en gewicht aan de aandrijflijn toe te voegen. De octrooitekeningen suggereren mogelijke ontwikkelingen in het ontwerp van toekomstige elektrische crossmotoren van Yamaha en we kunnen ook speculeren over het gebruik van een monocoque carbon frame vergelijkbaar met dat van de TY-E.